De Onvoldoende – Sara Ney

In De Bijles maakten we eerder kennis met Zeke Daniels, een van de hufterige vrienden van Sebastian die de hoofdrol speelde in het eerste boek. De Onvoldoende focust op Zeke en zijn arrogante gedrag en voorkomen. Hij houdt iedereen op afstand door zijn ruwe opmerkingen en vuile blikken. Hij heeft geen interesse in relaties, zelfs zijn eigen vrienden mogen hem niet echt. Dan is er opeens de lieve Violet, tenger, klein en stil. In alles het tegenbeeld van de grote, humeurige jongeman die Zeke is. Violet is de enige die door zijn ruwe pantser heen kan dringen en steeds dichter en dichter komt bij de echte Zeke Daniels…

Ik haatte Zeke Daniels al in boek één en dat werd aan het begin van dit boek helemaal niet beter. Hij is zo uitermate arrogant en zo vol van zichzelf dat ik niet anders kon dan een hekel aan hem hebben, maar wel op een goede manier. Ik ergerde me enorm aan hem, maar dat past bij wie hij is, bij de setting van het boek en bij Violet. Daardoor stoorde het me niet en werd ik de hele tijd naar het verhaal getrokken als ik niet aan het lezen was. Ik wilde ontdekken wie er schuilgaat achter dat arrogante uiterlijk. Dat zorgde ervoor dat het boek moeilijk weg te leggen was.

De vlotte schrijfstijl vol humor, sarcasme en cynisme uit De Bijles is ook in De Onvoldoende terug te vinden en maakt dat het boek heerlijk wegleest. Violet is heel anders dan Jameson uit boek één, maar dat maakt het verhaal interessant. Zeke is een graadje erger dan Sebastian en door dit te combineren met de timide Violet kreeg het verhaal een heel andere lading die me nog meer aansprak dan dat van boek één. Er ontstaat veel meer diepgang; over wie Zeke is, wat Violet heeft meegemaakt en alle thema’s die in hun leven spelen krijgen voldoende aandacht om volledig besproken en uitgediept te worden.

De Onvoldoende overtreft op alle vlakken boek één: de personages en thematieken hebben veel meer diepgang, Zeke en Violet maken een enorm realistische en diepgaande psychologische groei door en hun achtergronden zorgen samen voor enkele boeiende gebeurtenissen waardoor je als lezer het boek niet kan wegleggen. Hoewel het uitgangspunt van beide boeken hetzelfde is, is dit verhaal zo anders en verveelt het geen moment!