De roadtrip van je leven – Lizzie van den Ham & Lily Frank

In De roadtrip van je leven maken we kennis met Eline en Marcus. Eline de Vries is een frisse, jonge verschijning die als zorgverlener met jongeren werkt, maar sinds een traumatisch auto-ongeluk moeite heeft met het heropstarten van haar leven. Haar beste vriendin Beatrice verblijft in Sicilië om afstand te nemen van de druk die ze ervaart als getalenteerd schrijfster. Haar debuut scoorde enorm, maar daardoor is ze bang om niet te voldoen aan de verwachtingen voor boek twee. Ze besluit haar beste vriendin Eline en broer Marcus naar Sicilië te laten komen om haar dertigste verjaardag te vieren. Eline heeft enorm veel zin in een vakantie in het zonnige Italië en denkt dat dit haar redding zou kunnen zijn. Tot Beatrice met het fantastische idee komt om Eline en Marcus samen in haar auto naar Sicilië te laten rijden…

Lizzie van den Ham en Lily Frank zijn, zoals veel lezers al weten, pseudoniemen van auteurs. Deze samenwerking, voor uitgeverij Dutch Venture Publishing, heeft geleid tot een heerlijk zomerboek dat lekker vlot leest en geschikt is voor de komende zomermaanden waarin op vakantie gaan eerder beperkt is. Je waant je door de prachtige beschrijvingen van het landschap en de sfeer in de auto bij Eline en Marcus. Een leuk weetje is dat de auteurs de roadtrip zelf hebben gemaakt om de beschrijvingen in het boek zo realistisch en correct mogelijk te maken en dat voel je. Het is een enorme meerwaarde voor de setting en sfeer binnen het verhaal.

Als lezer volg je het verhaal vanuit twee personages: Eline en Marcus. Ze wisselen elkaar per hoofdstuk af en dat maakt dat je een compleet beeld krijgt van alles wat er zowel in het heden als verleden tussen beide personages speelt. Ze delen een verleden met elkaar dat verschillende keren ter sprake komt, maar door het afwisselende vertelstandpunt is al snel duidelijk dat alles te herleiden valt tot een stom misverstand. Dat is een mooie boodschap; soms win je meer door even naar elkaar te luisteren want veel ruzies of discussies ontstaan uit een stom misverstand.

Vanaf het begin is de chemie en aantrekkingskracht tussen beide personages voelbaar en kan je als lezer genieten van het spelletje aantrekken-afstoten dat ze onbewust lijken te spelen. Daarbij komt dan ook meteen het diepere thema van Elines trauma aan bod. Dat geeft deze feelgood toch een extra laagje waardoor het meer is dan een gewone roman. Daarnaast zitten er nog andere boeiende thema’s in: liefde, druk van de maatschappij of je ouders, zoeken naar wie je bent en wat je wil in je leven… Het enige kleine puntje van kritiek zijn de extra hoofdstukken op het einde van het verhaal. Daarin kan je enkele gebeurtenissen herbeleven vanuit de ogen van een ander personage, maar voor mij als lezer had dit absoluut geen meerwaarde.

De roadtrip van je leven is een heerlijke feelgood die perfect te lezen is in de komende zomermaanden. Je waant je samen met Eline en Marcus in de auto, rijdend richting Sicilië. De sfeer en de omgeving zijn prachtig en realistisch weergegeven en maken het mogelijk weg te dromen onder de (denkbeeldige) Italiaanse zon. Een prima vervanger als je niet op vakantie kan (en anders natuurlijk ook!).