De monsterdokter

De monsterdokter – John Kelly

De monsterdokter
Genres: ,

Voor De Monsterdokter is geen pijntje te klein om op te lossen en geen wezen te groot! Maar euh… wat doe je met al die monsters als je een gewone jongen bent?

Appie komt op een dag op straat een zeer bijzonder wezen tegen. Hij is zijn armen kwijtgeraakt, maar Appie besluit zijn hulp aan te bieden en begeleidt de arme man naar de monsterdokter die hem terug oplapt. Al snel blijkt dat het in de praktijk niet zo goed loopt en de boel regelmatig op stelten staat, zeker omdat de nieuwe assistent van de dokter het heeft opgegeven en is vertrokken. Maar dan bedenkt dokter Annie v.d. Keuken-Trap een oplossing: Appie kan haar nieuwe assistent worden! Daarvoor moet hij wel enkele zeer bijzondere taken uitvoeren…

Wat een geweldig boek is dit! Zoek je een boek boordevol humor en avontuur voor lezers vanaf 8 jaar? Dan zit je met dit boek helemaal goed!

John Kelly heeft een heel mooi evenwicht gevonden tussen tekeningen en tekst. Dit is meteen een van de grootste troeven van het verhaal; het biedt een mooie overgang tussen prentenboeken en boeken zonder illustraties, waardoor het voor jongere kinderen fijn is om dit boek te gaan lezen. De tekeningen zijn wel allemaal in zwart en wit, dus niet in kleur, maar dat kan de pret niet drukken. De tekst is ook geen gewone tekst, maar staat boordevol met woorden die accenten krijgen door ze een ander lettertype te geven, ze groter of kleiner te drukken… Dit maakt het boek heel speels en opvallend! Af en toe zijn de woorden daardoor net iets minder leesbaar, maar gelukkig gebeurt dat niet al te vaak.

Daarnaast is er natuurlijk ook de humor in het verhaal. Zelfs als volwassene kan je nog echt van dit boek genieten en de absurde situaties maken het gewoon zo ontzettend grappig, dat je er helemaal in meegaat. Ik ben er zeker van dat lezers hier luidop om zullen lachen en dat dat aanstekelijk kan werken. Voor lezers die maar niet genoeg kunnen krijgen van dit boek, is er goed nieuws: ook deel twee en drie zijn ondertussen al verschenen dus je kan meteen verder!

De Monsterdokter is een hilarisch verhaal boordevol absurde personages en gebeurtenissen. Dankzij het mooie evenwicht tussen tekst en illustraties is het een plezier om in dit verhaal te duiken en is het in geen tijd uitgelezen. Ideaal voor jongere kinderen die nog wat moeite hebben met dikke boeken met veel tekst uitlezen!