Mama heks

Mama heks – Kaat De Kock (Blogtour)

Mama heks

Kaat De Kock kan je kennen van haar talrijke YA-boeken en ondertussen ook al wat titels in het genre feelgood. Daarnaast heeft ze ook een leuke jeugdreeks die startte met Help, ik ben verliefd. Nu is er een jeugdboek voor nog jongere lezers, vanaf ongeveer acht jaar: Mama heks.

Stella wordt midden in de nacht wakker en kijkt uit haar raam. Droomt ze nog? Ze ziet haar zwarte kat voorbijvliegen! Maar dat kan toch helemaal niet? Ze kruipt terug in bed en probeert het voorval af te doen als een gekke gebeurtenis waarbij ze zich iets heeft ingebeeld. Tot ze opeens wormen in haar lunchbox vindt, ieuw! Ze eist een verklaring van haar ouders en dan volgt er een verhaal dat Stella nooit had verwacht: haar mama is eigenlijk een heks…

Wie mij een beetje kent, weet dat ik enorme fan ben van de boeken van Kaat De Kock. Ze past zich aan elke doelgroep aan als een kameleon, ze bedenkt heerlijke verhaallijnen en ik kan niet anders dan elke keer opnieuw genieten. Met Mama heks probeert ze weer een nieuwe doelgroep aan te spreken en dat lukt haar zeer goed!

Het leukste aan dit verhaal is de combinatie van humor met de meest absurde situaties en ook de fantasie van de auteur die hier goed tot zijn recht komt. De kat die voorbij vliegt en de wormen in de lunchbox zijn nog maar de start van een bijzonder avontuur en je merkt dat Kaat De Kock erg genoten heeft van het schrijven van dit verhaal. Dat is voelbaar bij elke zin die je leest en een heel fijne ervaring!

Doorheen het boek staan niet heel veel illustraties, maar degene die er staan zijn heel mooi en lief. Voor mij is het evenwicht tussen tekst en beeld prima, maar ik denk dat sommige achtjarigen misschien op net iets meer illustraties hadden gerekend. Toch doet de afwezigheid geen afbreuk aan het verhaal. Er zit voldoende spanning in het boek, zonder eng te worden. Belangrijk punt natuurlijk want voor lezers vanaf acht jaar kan dat evenwicht soms moeilijk te vinden zijn.

Mama heks is een boek boordevol avontuur. De ontdekking dat haar mama een heks is, is voor Stella pas het begin. Maak je klaar voor een rollercoaster van absurde gebeurtenissen, humor en verrassende wendingen. Dat alles heeft De Kock op een zeer mooie manier weten samen te brengen in dit verhaal. Wat mij betreft een geslaagd eerste boekje voor deze doelgroep!