De koning van de flat Marieke Smithuis

De koning van de flat – Marieke Smithuis (Emy)

De koning van de flat Marieke Smithuis

Supervrienden voor het leven!

De twee allerbeste vrienden Boele en Moes wonen in dezelfde flat. Daarnaast zitten ze ook nog eens in dezelfde klas. Deze twee beleven elke dag de meest bijzondere avonturen in en rondom de flat. Waar Boele ook grote vrienden is met alle dieren, is Moes juist erg bang voor deze dieren. Ook al vraagt de situatie er lang niet altijd om, Boele en Moes halen er toch elke keer weer kattenkwaad uit. Van een moment waarbij ze met de telefoon van de moeder van Moes naar allerlei mensen bellen en gekke dingen zeggen, tot een moment waarbij Boele op de rug van een ezel rijdt. Marieke Smithuis laat de lezer kennismaken met alle avonturen van Boele en Moes in De koning van de flat.

De koning van de flat is hét boek waar kinderen veel van kunnen leren. En wat kunnen ze leren? Ze leren op welke manier je het beste kattenkwaad kunt uithalen! Boele en Moes doen dit met liefde voor! Zij draaien hun hand er niet voor om, om een drol op de auto van de heks te leggen. Ook vinden zij het leuk om grapjes met elkaar uit te halen, waarbij een proeverij niet genegeerd wordt. Sterker nog; een proeverij waarbij je niet mag kijken naar wat je eet. Met deze avonturen mogen ouders hun hart vasthouden dat hun eigen kinderen dit niet gaan overnemen!

Wat daarnaast heel sterk is in dit boek, is het taalgebruik. Smithuis schrijft het boek voor kinderen vanaf ongeveer zeven jaar. Door het gebruik van een personaal perspectief zorgt Smithuis ervoor dat de lezer het verhaal leest vanuit de ogen van Boele. Je wordt daarbij ook helemaal meegenomen in de logica van de kinderen: ´Moes haalt zijn schouders op. ´Dat maakt mij niks uit! Het is alleen maar omdat ándere mensen het raar vinden dat ik bang ben, begrijp je? De juf en mijn moeder. Maar eigenlijk moeten zij in therapie want het is hun probleem.´ Boele begrijpt het niet. ´Hoezo?´ ´Nou,´ legt Moes uit, ´Ik ben ook bang voor de tandarts, maar dat vindt niemand gek. Want iedereen vindt de tandarts eng. En omdat iedereen de tandarts eng vindt, hoef ik er niet voor in therapie. Maar eigenlijk zijn dieren gevaarlijker dan de tandarts. Ik bedoel: als ze bijten.´´ Hiermee omschrijft Moes het probleem dat hij ervaart rondom therapie. Deze kinderlogica is toch fantastisch!

Naast dat het kattenkwaad, die de jongens uitvreten, een grote rol speelt in De koning van de flat, komen er ook maatschappelijke punten aan bod. Smithuis besteedt aandacht aan discriminatie en geeft de lezer daarbij ook een goed beeld van hoe degene die gediscrimineerd wordt zich voelt. Daarnaast wordt er ook aandacht besteedt aan de opwarming van de aarde, in het hoofdstuk waarin Boele en Moes de ijsberen graag willen redden. Wat naast deze twee punten heel erg aan bod komt in dit verhaal, is de multiculturele samenleving. Boele en Moes zitten in een klas waar meerdere culturen bij elkaar komen. Al deze dingen heeft Smithuis op een sterke manier naar voren gebracht in haar boek.

Waar de eerste +/- 178 bladzijden praktisch foutloos worden geschreven, komen er later wat meer slordigheidsfoutjes naar voren. Dit begint met kleine foutjes waardoor een zin niet meer lekker loopt. Vervolgens worden er woorden verkeerd geschreven: Een wordt geschreven als en. Door deze fouten worden de zinnen wel heel erg anders! Uiteindelijk wordt de naam van de moeder van Boele, Maria, verkeerd gespeld (Mara). Een sterke lezer zal hier niet over struikelen en die begrijpt het verhaal wel. Alleen schrijft Smithuis het boek voor jonge kinderen, die misschien nog niet zo sterk zijn in lezen. Zij zullen het een stuk lastiger vinden om het boek op deze punten goed te kunnen begrijpen.

Desalniettemin heeft Smithuis met De koning van de flat een geweldig kinderboek geschreven. Het is zeker een aanrader voor jonge kinderen die zelf ook van kattenkwaad houden. Daarnaast is het voor ouders en/of leerkrachten een leuk boek om voor te lezen!