Het project Arne Van Der Linden

Het project – Arne Van Der Linden

Alan Gray is zeventien als zijn leven drastisch verandert. Onvoorziene omstandigheden die een dramatische impact hebben op zijn leven zorgen ervoor dat hij voor een moeilijke keuze komt te staan: of hij moet naar een deliquentengesticht of hij neemt deel aan de opleiding tot geheim spion, Project Lotgenoten. Voor Alan is de keuze snel gemaakt en hij reist onopgemerkt af naar het verborgen Necrolopis, waar hij wordt klaargestoomd om missies in het veld tot een goed einde te brengen. Maar hoort hij wel thuis in een wereld tussen geheim agenten?

Het Nederlandstalige antwoord op reeksen zoals Alex Rider van Anthony Horowitz is geboren: Project Lotgenoten. En dit boek houdt zich prima staande tussen de groten want wat een prachtig verhaal heeft Van Der Linden neergezet! Een boek dat jongeren zal bekoren en waardoor ze lezen misschien zien als iets leuks.

Een van de sterkste punten van dit verhaal is zonder twijfel de vlotte schrijfstijl van de auteur. Het project is een dik boek geworden en dat vraagt natuurlijk om een vertelstijl die de lezer geboeid houdt en ook in het verhaal weet te trekken en te houden. Maar dat is voor Van Der Linden allerminst een probleem. Naast zijn vlotte schrijfstijl, is ook het evenwicht tussen actie en beschrijving een kracht die ervoor zorgt dat het verhaal van Alan Gray geen seconde verveelt.

Een tweede krachtig punt is Alan Gray, het hoofdpersonage van Het project. De zeventienjarige jongen is heel realistisch neergezet en elke jongere uit de doelgroep zal iets van zichzelf herkennen in Gray. Dit maakt dat je als lezer volledig in zijn verhaal meegaat en zonder aan hem te twijfelen opgaat in de bijzonderheden van Necropolis en het leven van een spion in opleiding. Ook zijn interacties met de medestudenten en docenten zijn herkenbaar en zorgen naast de actie ook voor de nodige humor die er op zijn beurt voor zorgt dat het boek extra vaart krijgt.

Niets dan bewondering van Van Der Linden en zijn verhaal. Het hoofdpersonage is de perfecte gids in eennieuwe wereld waar de lezer kennis mee moet maken, de balans tussen actie en informatie is in evenwicht en de schrijfstijl zorgt ervoor dat je het boek niet kan wegleggen. Deel één doet reikhalzend uitkijken naar boek twee, om opnieuw op avontuur te kunnen gaan met Alan Gray!