De jongen met twee namen – Maggie Harcourt

Ik zie alleen jou…

Lexi spendeert haar hele leven aan het organiseren van boekenconferenties, samen met haar vader. Ze brengt veel weekends door in hotels, tussen de vier muren van een managementruimte of rennend van hot naar her om problemen op te lossen. Wanneer haar vader een persmail krijgt met de vraag of hij een nieuw boek wil lezen, schuift hij de taak door naar Lexi. Dat boek verandert haar leven. Wanneer ze de kans krijgt auteur Haydn Swift te ontmoeten, staat haar wereld op zijn kop. Want wie echt voor haar staat is Aidan Green, een jongen die ze eerder ontmoette op een conferentie. Op wie van de twee is Lexi verliefd aan het worden? En waar stopt Aidan Green en begint Haydn Swift?

Maggie Harcourt schrijft met De jongen met twee namen een eigentijdse contemporary die echte lezers zeker zal aanspreken. De combinatie van boeken, fanfiction, cosplay en vriendschap zorgt voor een boeiend verhaal dat leest als een trein en elk lezershart zal verwarmen.

Lexi is een heel herkenbaar hoofdpersonage. Ze schikt haar leven naar de wensen en noden van haar vader om haar eigen toekomst te ontlopen. Doordat ze twijfelt wat ze met haar leven en toekomst wil doen, ontwijkt ze dit probleem door te doen wat ze al haar leven lang doet: samen met haar vaders conferenties organiseren. De manier waarop ze dat doet, gestructureerd, met complete lijstjes en angst voor problemen, is voor de lezer heel erg herkenbaar. Natuurlijk niet direct in dezelfde context, maar de hulpeloosheid zal bij elke jongere bekend voorkomen.

De vrienden van Lexi, die samen met haar de conferenties organiseren, creëren met zijn allen een hechte groep waardoor de vriendschap doorheen het hele verhaal erg voelbaar is. Hierdoor voelt de lezer zich verbonden met zowel Lexi als de andere personages en nemen ze je als het ware mee naar de conferenties. Ook de liefde die stilaan opbloeit tussen Lexi en Aidan zorgt voor hilarische, maar herkenbare situaties. De manier waarop Lexi twijfelt aan zichzelf, de situatie met Aidan overanalyseert en bang is om hem kwijt te raken, zijn realistisch neergezet door de auteur. Het enige puntje van kritiek is misschien de sleur die de relatie tussen Lexi en Aidan doorheen het boek af en toe krijgt, maar gelukkig weet de auteur dit tijdig te doorbreken om grote problemen te voorkomen.

De jongen met twee namen is een heerlijk YA-verhaal waar elke lezer van zal genieten en zijn boekenhart mee kan ophalen. Realistische personages, een boeiende setting en een thema om van te houden zorgen voor een boek om in één ruk uit te lezen!