Nevermoor – Jessica Townsend

Morrigan Crow heeft allesbehalve een leuk leventje. Ze behoort tot de groep van Vervloekte Kinderen en krijgt de schuld van alle rampen en ongelukken die om haar heen gebeuren. Door de vloek is ze gedoemd te sterven in de nacht van haar elfde verjaardag. Gelukkig is er de bijzondere Jupiter Noord, die haar redt net voor de klok twaalf uur slaat. Hij neemt haar mee naar Nevermoor, een wonderlijke wereld waar Morrigan voor het eerst echt gelukkig is. Het enige wat ze moet doen om er te kunnen blijven, is lid worden van het Wondergenootschap en slagen voor de ingangsproeven. Om die tot een goed einde te kunnen brengen, maar ze bewijzen dat ze een uniek talent heeft. Helaas wringt daar het schoentje: Morrigan beschikt niet over een uniek talent. Kan ze de leden van het genootschap ervan overtuigen haar te laten blijven?

Alles aan dit boek klopt: het begint al bij de prachtige cover en schuldbladen. De gouden elementen zorgen voor een sparkelend effect en de leuke cover zet meteen aan tot lezen. Vanaf de eerste bladzijde zit de lezer volledig in het verhaal. We lezen mee met Morrigan en hoe haar vloek haar leven verwoest. Ze heeft geen nauwe band met haar vader of stiefmoeder en voelt zich erg alleen. De vloek zorgt voor angst bij Morrigan, maar ze kan deze angst met niemand delen tot Jupiter opduikt. Jupiter is een bijzonder en geheimzinnig personage en blijft dat doorheen het hele verhaal. Hij speelt een cruciale rol door Morrigan te redden, maar net als zij weet je als lezer bijna niks over deze vreemde man.

Doorheen het verhaal blijken er veel meer hindernissen te zijn dan enkel de proeven en dat maakt van dit boek een magisch avonturenverhaal. Telkens weer zoekt Morrigan een manier om vriendschappen te sluiten, proeven tot een goed einde te brengen, haar vijanden af te schudden en zich thuis te voelen in de wondere wereld van Nevermoor. Maar in deze wereld is niets wat het lijkt, ook de mensen niet en daar komt Morrigan tot haar grote verbazing zelf achter…

Nevermoor is een schitterend boek met een goede dosis spanning die maakt dat je het boek in één ruk wil uitlezen. Het avontuur in combinatie met de magische elementen en geheimzinnige personages zorgen voor een uniek verhaal dat geschikt is voor jong en oud. Een absolute aanrader! Ook het vervolg, Wondersmid, ligt al in de boekhandel!