De filotective

De filotective – Stine Jensen (Véronique)

De filotective

Ken jij de definitie van een filosoof? Dit zijn hele slimme mensen die elke dag nadenken over het leven en hoe dit in elkaar zit. Ze lijken serieus, maar dat zijn ze niet altijd. Ze kunnen ook best grappig zijn. Ze weten zeker hoe ze ruzie moeten maken. En ook hoe ze verliefd moeten worden, maar ze kunnen ook supereigenwijs zijn. Stine Jensen neemt je doorheen deze hardcover mee in het leven en de wereld van de filosofie. Je komt er verhaaltjes in tegen die niet allemaal naar waarheid zijn geschreven. Kan jij de waarheidsgetrouwe verhaaltjes vinden? Ben jij de filotective die deze foute verhaaltjes er uit kan halen?

Stine Jensen is met dit boek niet aan haar proefstuk toe. Zeis een bekende filosoof en kinderboekenschrijver. Ze gaat geen enkel onderwerp uit de weg, ook de moeilijke niet. Ze helpt veel mensen die werken met kinderen, zoals begeleiders, opvoeders, leerkrachten, ouders…. Ze is een pro op de werkvloer. Gekende werken van haar zijn Alles wat was over afscheid nemen en Alles is chill over omgaan met stress. Haar boeken voor kinderen zijn gekend om het interactie die ze vraagt van haar lezers, zowel op lichamelijk als op geestelijk vlak.

Bij De filotective krijg je twaalf korte filosofische verhaaltjes die starten met de titel en de filosofische vraag. Je krijgt een korte situatieschets en via de tekeningen die erbij staan, kan je je een beeld vormen waar en wanneer je je ergens bevindt. Doorheen de verhalen leer je dus ook nog terugkeren in de tijd en leer je nieuwe (oude) mensen kennen. Je krijgt niet direct een antwoord op je vraag, maar gekleurde zinnen of extra personen schieten je te hulp met hun visie van de feiten. Op die manier zet Stine je op weg om zelf op zoek te gaan naar de waarheid. Zelfs als volwassene heb ik nog nieuwe dingen bijgeleerd. Wil je het juiste antwoord op je vraag weten, dien je het boek om te draaien om te lezen wat het juiste antwoord is. Tenzij  je onderlegt bent in het ondersteboven lezen.

De tekeningen zijn grappig en maken het een plezante afwisseling die je nodig hebt tijdens het lezen en het nadenken over die filosofische vraag. Die illustraties zullen er zeker ook voor zorgen dat de lezer sneller dingen kan onthouden. Een boek dat niet alleen voor die buitenbeentjes geschikt is, ook als volwassenen was ik aangenaam verrast en is mijn kennis zeker vooruit gegaan.