Valentijn met twee

Valentijn met twee – verhalenbundel

Valentijn met twee is een bundel van vijf kortverhalen. Het boek is niet wat je zou denken als je de titel leest. Ik had verwacht vijf heel typische valentijnsverhalen te lezen, maar tot mijn aangename verrassing was dit niet zo. Elk verhaal had een speciaal en compleet onverwacht aspect.

Ik vind het altijd erg leuk om kortverhalen te lezen omdat je bij dit soort verhalen altijd veel informatie krijgt in één keer. Voor mij is dat ideaal want ik heb niet graag langdradigheid. Ik hou er van om meer te weten te komen over verschillende personages. Dat is dan weer een minpuntje van kortverhalen voor mij want je kan niet alles zeggen in een beperkt aantal pagina’s.

In de cover zit een kleine hint naar wat er zal komen. De rode kleur verwijst uiteraard naar de liefde, aangezien het boek over valentijn gaat. De vrouw op de cover heeft een paraplu vast die haar beschermd voor de rode donderwolk die boven de stad hangt. Dit is volgens mij een subtiele hint naar de belevenissen die de personages in de kortverhalen meemaken. En ook de subtiele hint naar de atypische valentijnsverhalen. Kortom, de perfecte cover voor dit prachtig boek!

Dit boek heeft me helemaal van mijn stoel geblazen. Ik heb voor het eerst sinds ik lees enorm veel gefronst tijdens het lezen van een boek. Ik kon er niet over heen dat ik geen typische valentijnsverhaaltjes aan het lezen was. Maar dit boek heeft me ook enorm verbaasd. Er werden verschillende onderwerpen aangehaald zoals bijvoorbeeld liefde in de gevangenis. Een ander verhaal gaat over een auto-ongeluk en uiteraard zit er ook een topper bij waarin twee tortelduifjes elkaar compleet verkeerd begrijpen en verkeerde conclusies trekken.

Ik heb enorm van het boek genoten. Omdat de personages zo een absurd gekke dingen meemaakten en de auteurs hier vaak nog een onverwacht einde aan koppelden vloog ik door deze bundel heen. Ik heb gelachen, bijna moeten meehuilen en bleef verschillende keren verbaasd achter na de laatste pagina van een kortverhaal. Deze vijf topauteurs weten hoe ze hun werk moeten doen!

Alweer een topper van uitgeverij Books & Butterflies. Ik ben benieuwd wat voor geweldige boeken we nog gaan tegenkomen van hen.