Spiegel

Spiegel – Guido Eekhaut

Spiegel

Abraham Wolff werkte vroeger als politieagent in New Orleans. Ondertussen verdient hij de kost als privédetective in de bijzondere stad New Orleans. Dat er achter elke hoek gevaar schuilt, is voor Wolff geen verrassing en hij weet perfect waar hij voorzichtig moet zijn. Wanneer hij verwikkeld raakt in een bijzondere zaak, vreest hij al snel dat hij met de Strigoi te maken heeft, de meesters van de nacht. Dat kan bijna niet goed gaan…

Guido Eekhaut heeft als auteur geen introductie meer nodig. Hij schreef al heel wat boeken, waaronder thrillers (bij onder andere Uitgeverij Vrijdag) en YA’s (bij Clavis). Spiegel is zijn debuut bij Hamley Books en meteen een schot in de roos!

Wie een standaard thriller verwacht bij deze nieuwe titel van Eekhaut heeft het mis; een bijzonder hoofdpersonage, een bijzondere stad en een nog specialere zaak boeien de lezer van begin tot einde. Vanaf de eerste bladzijde slaagt de auteur erin de sfeer van de stad duidelijk voelbaar te maken. Met minieme plaatsbeschrijvingen en de kleinste details weet hij de sfeer op scherp te zetten en komt het decor van het verhaal echt tot leven. De Strigoi voegen daar een extra element aan toe dat de verbeelding van de lezer aan het werk zet.

Oplettende lezers zullen zeker meerdere verwijzingen vinden naar het sprookje van Sneeuwwitje (check de titel al eens ;)). Ook doorheen het verhaal zitten er heel wat details die al dan niet subtiel verwijzen naar de verloop van het bekende sprookje. Stiekem hadden er voor mij nog meer mogen inzetten, maar dat is wellicht zo omdat ik enorm van sprookjes hou! Het zal zeker niet iedereen opvallen, en het doet ook geen afbreuk aan het verhaal als je niet alle aanwijzigingen vindt, maar het is een leuk extraatje.

Het hoofdpersonage, Abraham Wolff, is een zeer fijn karakter om te volgen. Hij is niet de cliché politieagent, maar durft anders te denken en minder conventionele paden te bewandelen als privédetective. Dat maakt het boeiend hem (en het verhaal) te volgen.

Spiegel belooft het eerste deel in een fijne reeks te worden waar thrillerliefhebbers zeker van kunnen genieten. De combinatie van een vlotte schrijfstijl, een decor vol sfeer en details en een uniek hoofdpersonage maken van dit boek zeker een succes. Ik ben alvast benieuwd wat Guido Eekhaut ons nog zal brengen en wat we van de rest van de reeks mogen verwachten!