De familie Slotje – Marieke van Hooff & Henk Van der Gugten

De familie Slotje
Illustrator: Henk Van der Gugten

De familie Slotje is op het eerste zicht een zeer keurige familie. Mama en papa Slotje hebben een slotenwinkel, ze zorgen voor opa Slotje en dochter Sandy Slotje is een brave leerling. Maar schijn bedriegt. ’s Nachts trekken ze erop uit om in te breken en dure spullen te stelen! Dat leidt tot hilarische situaties, zowel binnen de familie als naar de buitenwereld toe. Het boek bevat 13 kortverhaaltjes over de Slotjes die steeds worden afgesloten met een leuk liedje. En het boek bevat een cd met alle verhaaltjes en liedjes! Dubbel feest!

Marieke van Hooff, bekend van Er was eens, Dit boek gaat NIET over mevrouw Moes en haar kakkerlakken en Dit boek gaat WEL over mevrouw Moes en haar kakkerlakken, krijgt in dit boek versterking van illustrator Henk Van der Gugten, die met zijn kleurrijke en grappige illustraties het verhaal mooi aanvult. Gedurende de iets meer dan 140 bladzijden zorgen de prenten van de illustrator voor afwisseling en zorgen ze voor kleine details die de lezer doen grinniken. Daarnaast is er natuurlijk de herkenbare schrijfstijl van de auteur die altijd zorgt voor lezers die luidop moeten lachen. Dat is in dit boek niet anders.

De familie Slotje is in alle opzichten bijzonder: hun nachtelijke avonturen staan in schril contrast met hun dagelijkse activiteiten, maar dat zorgt net voor grappige situaties en ongelukken. Hoewel niet elke situatie even realistisch zal lijken, doet dat er in geen geval toe. Het prikkelt de verbeelding van de kinderen en zorgt voor een uitstekende ontsnapping aan het alledaagse. Daarnaast houdt het kinderen geboeid en zorgt het voor een beetje extra spanning waardoor ook volwassenen zonder twijfel verder willen lezen.

Door de perfecte combinatie van humor, spanning en illustraties is dit boek geschikt voor zowel thuis als in de klas. Om zelf te lezen, om voor te lezen of om naar te luisteren dankzij de bijhorende cd, waarop de verhaaltjes worden voorgelezen én alle liedjes terug te vinden zijn.

Alle eerdere boeken van Marieke van Hooff zijn fantastisch, maar dit is wellicht het beste wat ze tot nu toe heeft geschreven. Ook de illustrator is er eentje om in de gaten te houden. Dreamteam van Hooff en Van der Gugten maakte een fantastisch kinderboek voor jong en oud.