De ergste juffen en meesters van de wereld – David Walliams (Emy)

De ergste juffen en meesters van de wereld
Illustrator: Tony Ross

Fantastische verhalen over vreselijke juffen en meesters!

Iedereen heeft wel een meester of juf gehad die diegene liever vergeet. Maar zo erg als de juffen en meesters uit De ergste juffen en meesters van de wereld heeft niemand ze meegemaakt. Een meester die ballen haat, een juf die heel ijdel is of een meester die ontzettend smerig is en alleen maar scheten laat. De enige oplossing voor de kinderen is: zorgen dat deze juf of meester verdwijnt! Hoe ze daarvoor zorgen beschrijft David Walliams in zijn verhalen in De ergste juffen en meesters van de wereld.

Een meester die een hekel heeft aan ballen, waardoor geen kind meer met een bal mag spelen verdwijnt op een bijzondere manier, waarbij alle ballen van de school een rol spelen. De gymleraar die vol is van zijn eigen kunnen, ook al gelooft niemand op de hele school zijn verhalen, blijkt uiteindelijk de Geweldigste Aller Tijden te worden! Hij is een van de enige die aan het einde van het verhaal niet verdwijnt. Walliams zijn fantastische fantasie krijgt alle kansen in De ergste juffen en meesters van de wereld. De gekste dingen die je als lezer zou kunnen bedenken om met de juf of meester te doen, zijn voor Walliams nog maar het begin van de afrekening met de betreffende leerkracht. De fantasieën van David Walliams zijn in sommige gevallen wel heel erg ver van de werkelijkheid verwijderd, waardoor je als lezer weet dat het niet echt gebeurt kan zijn, zoals wanneer een juf in papier mache gehuld wordt, en dit toch overleefd.

Ondanks dat de fantasieën soms ver van de werkelijkheid liggen, zijn de verhalen zo opgebouwd dat het voor de lezer heel erg leuk is om te lezen. De meeste verhalen beginnen kort met een inleiding waarom deze juf of meester zo is, om vervolgens te laten zien hoe het op dat moment gaat op de school van de betreffende leerkracht. Door de afwisseling in het lettertype leest het boek anders dan een ander boek. Je legt automatisch de nadruk op de woorden die net wat harder uitgesproken moeten worden. Door sommige woorden heel overdreven te maken, zoals gelukkiger-wukkiger, zorg je er als schrijver voor dat het gevoel van het boek beter bij de lezer binnenkomt. Daarnaast bedenkt Walliams zijn eigen woorden, zoals ´kotstastisch´, ´groeibloeide´ en ´dorig´ en verwijst hierbij naar zijn eigen Walliamsoordenboek voor de betekenis. Door zulke grapjes toe te voegen wordt het verhaal nog grappiger dan alleen de gebeurtenissen al.

Naast dat de schrijfwijze van het verhaal een grote rol heeft gespeeld in het succes van dit boek, spelen de illustraties ook een grote rol. Tony Ross heeft illustraties ontworpen die aanvullend zijn voor het verhaal waardoor je een nog beter beeld krijgt van wat David Walliams bedoeld. Een van de illustraties die echt bij het verhaal hoort is eentje die bij het verhaal De ballen van meneer Hoek staat. Hierop laat Ross zien hoe een normale baby eruit ziet en hoe een leraarbaby eruit ziet. Dit is van belang voor het verhaal, omdat Walliams kort daarvoor probeert uit te leggen hoe je aan baby´s kunt zien dat ze gemaakt zijn om leraar te worden. In deze situatie werkt een illustratie echt het beste om een goed beeld te krijgen. De relatie tussen illustratie en verhaal is in dit boek van grote waarde waardoor het boek een groot succes is!

In de variant die hier op tafel ligt kan de lezer ook aan de talenknobbel werken. Waar alle verhalen naar het Nederlands vertaald zijn, vindt halverwege het verhaal van Juf Kletz´ gruwelzaal een verschuiving in de taal plaats waarna een groot deel in het Noors geschreven is. Halverwege het verhaal van Meneer Foobs Angst wordt deze taalverschuiving weer rechtgezet waardoor de lezer nog een deel in het Nederlands kan lezen. Door deze taalverschuiving is het verhaal van Meneer Foob niet goed te begrijpen, maar weet de lezer ook niet wat er uiteindelijk gebeurt met Juf Kletz.

Ondanks dat de (gemiddelde) lezer in deze variant de laatste twee verhalen niet goed kan volgen, blijft het boek van David Walliams een echte aanrader. Voor de lezer die op zoek is naar een grappig en fantasievol boek of voor de juf die aan de kinderen wil laten zien dat het ook heel anders kan in een klas is De ergste juffen of meesters van de wereld zeker een leuk boek!