Midnight Sun – Stephenie Meyer

Midnight Sun

Vooraleer ik aan deze recensie begin, is het misschien handig om te weten dat ik in mijn tienerjaren een reusachtige Twilight-fan was. Toen ik hoorde dat Midnight sun een publicatie datum had gekregen, was mijn eerste reactie er een van ongeloof.  Nadat een eerste versie was gelekt, had Stephenie Meyer toch gezegd dat ze het niet meer ging publiceren. Naarmate de jaren verstreken, gaf ook ik de hoop op. Toen het tot me doordrong dat het niet om een grap ging, werd ik al snel laaiend enthousiast.

Voor degene die het in Keulen horen donderen bij de naam Twilight , geef ik nog even een samenvatting. De Twilight saga gaat over Bella, een menselijk meisje dat verliefd wordt op vampier Edward. De volledige serie wordt verteld vanuit Bella haar perspectief. Midnight sun is een hervertelling van het eerste deel vanuit Edward zijn perspectief.

Ik moet toegeven dat ik een beetje twijfelachtig was om te beginnen aan deze kanjer. Ik had zo’n warme gevoelens tegenover het lezen van Twilight in mijn tienerjaren. Ik wilde deze herinneringen niet bedoezelen met nieuwe, eventueel minder positieve gevoelens. Ik was alweer 12 jaar ouder dan toen ik het eerste boek las. Ik kan alvast zeggen dat deze angst compleet ongegrond was.

Midnight sun katapulteerde me vanaf de eerste pagina weer terug naar mijn tienerjaren. Om de sfeer te zetten raad ik jullie allemaal om de Twilight soundtrack op de achtergrond te spelen. Dit maakt de nostalgie helemaal compleet.

Twilight is duidelijk geschreven voor het doelpubliek van tieners. Als ik sommige passages van Twilight herlees als volwassene, frons ik toch even mijn wenkbrauwen bij bepaalde gedachten van Bella. Terwijl dit voor mij als tiener volkomen logisch was. Maar als je het verhaal leest vanuit Edward zijn ogen, lijkt Bella opeens een pak sympathieker. Dit doet me vermoeden dat Midnight sun vooral geschreven is voor de oorspronkelijke fans die ondertussen volwassen zijn geworden. Het boek is zelfs opgedragen aan ons als lezer. Toch hoop ik dat de volledige Twilight saga door de recente publicatie wordt herontdekt door een nieuwe lading van lezers. Daarnaast zit het ook vol met bijkomende info rond Edward en zijn familie, die de diehard fans zeker zullen appreciëren. Dit boek maakt voor mij ook een bepaalde gebeurtenis aan het begin van Nieuwe maan een heel stuk logischer, want ik vond altijd dat die een beetje uit het niets kwam. Enkel degene die de serie gelezen hebben, zullen weten waar dit overgaat 😉

Stephenie Meyer heeft in een recent interview prijsgegeven dat we nog twee boeken in de Twilight saga mogen verwachten. Al zou dit niet vanuit Edward zijn perspectief zijn (a girl can dream). Ik ben alleszins benieuwd wat Stephenie Meyer voor ons in petto heeft.