De echoman

De echoman – Sam Holland

Wanneer haar woning in vlammen opgaat, komt Jessica’s leven op losse schroeven te staan. Ze wordt zelf verdacht van de brandstichting die haar man het leven kostte. Daarom heeft ze maar één optie: vluchten. Ze ontmoet Nate Griffin, een ex-rechercheur van de politie die wél gelooft in haar onschuld. Zijn zus, Cara, leidt op dat moment het onderzoek naar een seriemoordenaar. Of toch vanaf het moment dat Jess en Nate ontdekken dat er een link is tussen verschillende feiten: iemand kopieert beroemde seriemoordenaars en het wordt steeds gruwelijker. De jacht naar de Echoman is geopend, maar kunnen ze hem stoppen voor het persoonlijk wordt?

Conclusie: wat een boek! Ik was volledig omvergeblazen door dit geweldige boek. De echoman is het debuut van Sam Holland en ik alvast niet wachten tot ik meer van haar kan lezen.

Wat geen overbodige luxe is, is de lezer waarschuwen voor bloederige taferelen want lezers met een zwakke maag zullen dit boek misschien net iets minder kunnen appreciëren. Omdat de seriemoordenaar waar de politie naar zoekt beroemde seriemoordenaars kopieert, wordt er nogal gedetailleerd verwezen naar details op de crime scene. Hou je dus niet van thrillers met veel lugubere details, dan kan je deze beter overslaan.

Het beste aan deze thriller is wellicht hoe de auteur ervoor zorgt dat je steeds van verdachte wisselt, maar dat al die pistes, al die personages die je op een bepaald punt één keer als verdachte hebt aangewezen, terugkomen in het slot van het boek. Je denkt dat Holland je dan eindelijk vertelt wie het gedaan heeft, maar ze gaat de pistes rustig af tot ze uiteindelijk bij de echte dader uitkomt. De dader komt onverwacht, het einde wordt meesterlijk opgebouwd en je wordt bladzijde na bladzijde op het verkeerde been gezet.

Daarnaast is het verfrissend om te zien dat de personages minder stereotiep zijn dan in vele politiethrillers. Er is de hopeloze mannelijke inspecteur die zijn leven terug op de rails probeert te krijgen (Nate Griffin) en er is de sterke vrouwelijke inspecteur die toch met meer demonen vecht dan op het eerste gezicht lijkt (zus Cara Griffin) en dan is er nog de vrouw die door niemand wordt geloofd omwille van haar verleden (Jessica), maar het is die combinatie van personages, het feit dat ze hier allemaal hun eigen rol en plaats krijgen in dit verhaal, dat dit boek zo bijzonder maakt. Holland maakt komaf met de clichés en zorgt voor een thriller die ik niet kon of wilde wegleggen.

We zijn nog maar halfweg 2022, maar ik denk dat ik mijn favoriete thriller van dit jaar al gevonden heb. Als je houdt van spannende thrillers met lugubere details, bekende seriemoordenaars, sterke personages en een geweldig opgebouwd plot, dan ga je zonder twijfel net zo hard genieten van De echoman als ik heb gedaan!