TBS

TBS – Natasza Tardio

Maya heeft haar leven best op orde: ze heeft fijne vrienden en kan op date met leuke jongens. Maar dat verandert wanneer haar moeder aan het daten gaat met een cliënt. Dat lijkt misschien niet zo erg, tot je beseft dat haar moeder in een tbs-kliniek werkt. Maya vindt het verschrikkelijk, maar het wordt erger wanneer ook de media hier lucht van krijgen. Het hele dorp, inclusief de leerlingen en vrienden van Maya op school komen te weten dat haar moeder is ontslagen wegens haar relatie met Nico. Wanneer ze te horen krijgt dat Nico binnenkort vrijkomt en dat haar moeder doodleuk Nico bij hen wil laten intrekken, denkt ze dat ze gek wordt. Wie haalt het in zijn hoofd om zo’n gevaarlijke gek binnen te halen, in hun huis? Zijn zij en haar moeder nog veilig in hun eigen huis?

Natasza Tardio schreef eerder al twee novelles voor Kluitman, naast nog enkele andere boeken. TBS is een vrij dun boek en dat in combinatie met de vlotte schrijfstijl van Tardio maakt dat je het boek in geen tijd uit hebt. Alleen is dit boek voor mij geen thriller. Het was redelijk voorspelbaar en het duurde ook lang voor het spannendste deel van het verhaal echt ruimte kreeg.

Het begin van het verhaal geeft de lezer meteen een onheilspellend gevoel. Een krantenartikel kruipt meteen onder de huid van de lezer en doet vermoeden dat een spannend verhaal zal volgen. Alleen volgt de aanknoping met het krantenartikel pas op ongeveer 75% van het verhaal en is daar de spanning voor het eerst terug echt voelbaar. Door het beperkt aantal bladzijden dat dan nog overblijft, is er niet genoeg ruimte om de volledige spanning nog een plaats te geven waardoor er een groot deel verloren gaat.

Desondanks is het een goed boek voor lezers die weinig leeservaring hebben en met weinig plezier een boek vastnemen. Dit soort lezers zoekt graag een dun boekje, wat TBS zeker wel is, met een interessant plot. En ook dat is er zeker wel. Dankzij de vlotte schrijfstijl en relatief eenvoudige verhaallijn en personages, zullen deze jongeren wel genieten van dit verhaal. Dus TBS is zeker inzetbaar op school. Sterkere lezers, met meer ervaring, zullen op hun honger blijven zitten en verschillende dingen missen in dit boek. Al met al gemengde gevoelens dus bij het lezen van dit boek.