#De Berries, het onmogelijke plan – Annemarie van der Eem (Emy)

#De Berries, het onmogelijke plan
Genres: ,
Illustrator: Madeleine van der Raad

Maandag met meer dan letters: ‘Spannend, humor en veel sport’

In de leeswereld domineren de boeken. Kinderboeken, Young Adultboeken, thrillers, romans, detectives, science fiction, oorlogsboeken; iedereen heeft er vast wel een paar thuis liggen. Boeken vol letters, hoofdstukken en delen. Echter, de leeswereld kent ook een andere kant. De boeken waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Maandag met meer dan letters staat in het teken van deze boeken: graphic novels, geïllustreerde dichtbundels, prentenboeken en meer! Vandaag: #De Berries!

In #De Berries, het onmogelijke plan beschrijft Annemarie van der Eem het verhaal van Lon. Na de vele verhuizingen is Lon eindelijk gewend in haar huidige woonplaats. Waar haar vader en broer echte voetballers zijn, is Lon toch meer een hockeymeisje. Zij zit dan ook bij de plaatselijke hockeyclub. Haar vader is de bekende Jhon Berrie en hij krijgt een eigen tv-soap: De berries – Real Life! Eerst klinkt het idee ontzettend leuk, maar al snel krijgt de familie hier spijt van: zo leuk is het namelijk niet. Naast dit probleem spelen er nog allerlei andere vervelende dingen in het leven van Lon. Zo is de hockeyclub in gevaar en komt haar beste vriend Kai in de problemen. Kan Lon alle problemen oplossen?

Annemarie van der Eem besteedt, in #De Berries, het onmogelijke plan, het eerste hoofdstuk uit aan het voorstellen van de familie Berrie. Het voorstelrondje is vooral oppervlakkig; er wordt weinig losgelaten over het karakter van de familieleden en ook komen we nog weinig te weten over de hobby´s van de familieleden. Verderop in het verhaal kom je steeds meer te weten over de personages. Zo is Lon Berrie bijvoorbeeld iemand die doet wat ze zegt. ´Ik weet dat deze tv-serie belangrijk is voor mijn vader. Ik weet óók dat ik beloofd heb mee te doen. En ik doe altijd wat ik beloof. Nou ja, bijna altijd dan…´ Hoewel ze twijfelt over of ze mee wil doen aan de tv-serie, heeft ze dit toch belooft aan haar vader. Ze doet dan ook mee!

Doordat Van der Eem het verhaal vanuit de ogen van Lon schrijft, is het makkelijk en aantrekkelijk om te lezen. Je beleeft de avonturen echt vanuit de ogen van een meisje van tien jaar. Zo worden sommige stukjes, Engelse woorden bijvoorbeeld, op een originele manier uitgelegd zodat kinderen van haar leeftijd begrijpen wat ze bedoelt: ´Tijd voor actie nummer twee: Meet & Greet! Nee, Meet en Greet zijn niet mijn twee oude tantes. En het rijmt niet op zweet, scheet, tafelkleed. Je spreekt het op z’n Engels uit: Miet and Griet. Bij een Miet & Griet kun je een beroemd iemand ontmoeten.´

#De berries, het onmogelijke plan is het tweede boek in de serie De Berries. Vaak is het een aanrader om de boeken binnen een serie op volgorde te lezen, omdat er een doorlopende lijn in zit. Het is dan soms ook lastig om het tweede of derde boek te lezen zonder het boek wat ervoor te lezen. Van der Eem heeft ervoor gezorgd dat dat bij deze serie niet het geval is. Door het korte voorstelrondje van de hoofdpersonages in het begin te doen weet de lezer direct over wie de serie gaat. Verder zijn de verhalen in de boeken op zichzelf staand, waardoor het niet nodig is om het vorige boek eerst te lezen.

De cover van het boek draagt bij aan de spanning die je krijgt bij het verhaal. Op de voorkant zie je hashtags staan die met het verhaal te maken hebben (#geldnood, #redmijnclub, #live, #challenge en #actie). Je weet alleen nog niet op welke manier deze woorden met het verhaal te maken hebben en dat zorgt voor spanning. De samenvatting op de achterkant van het boek geeft een aantal zinnen weer waardoor je weet dat het een spannend boek gaat worden, namelijk: Tv-camera´s volgen de voetbalfamilie overal, tot op de wc aan toe. Daar krijgen de Berries al snel spijt van.. (…) Lukt het Lon en haar teamgenoten om Shout Out – en Kai – te redden? Hierdoor krijg je twee vragen die je graag beantwoordt zou willen hebben na het lezen van dit boek. Waarom krijgen de Berries spijt van de tv-camera´s? De antwoorden op beide vragen krijg je vrij snel, maar juist dat maakt dat het boek alleen maar spannender wordt, aangezien Lon en haar teamgenoten met allemaal ideeën komen om de hockeyclub, en Kai daarbij ook, te redden. Daarnaast wordt er van alles overlegd met de tv-producer, maar komt hij dit ook na?

Dit boek is zeker een aanrader voor sportliefhebbers. Bijna alle belangrijke personages doen aan een sport en de sporten verschillen erg van elkaar, waardoor iedere lezer zich op één of andere manier wel zal herkennen in één of meerdere personage(s). Lon doet namelijk aan hockey terwijl haar broer en vader aan voetbal doen. Daarnaast is het ook een aanrader voor lezers die van spannende boeken houden. Door de verschillende gebeurtenissen is het een spannend boek! Doordat Annemarie van der Eem het verhaal vanuit de ogen van Lon vertelt, spreekt het de kinderen van dezelfde leeftijd heel erg aan. #De Berries, het onmogelijke plan is echt voor hen geschreven!