Een gemakkelijke prooi – Norman Jansen

In Een gemakkelijke prooi maakt de lezer kennis met twee jongeren, Youssef en Thiemo. Ze kennen elkaar aan de start van het verhaal niet en wonen duizenden kilometers van elkaar verwijderd. Toch hebben ze één ding gemeen: ze worden, zij het op verschillende wijze, slachtoffer van mensenhandel. Thiemo is een jongen met een licht verstandelijke beperking die een relatief normaal leven kent, totdat hij voor het eerst verliefd wordt. Youssef is afkomstig uit Afrika, Mali om precies te zijn, en groeit daar op in een weeshuis. Wanneer hij hoort over het beloofde continent dat Europa wordt genoemd, zet hij alles op alles om Europa te bereiken en een nieuw leven op te bouwen.

Een gemakkelijke prooi is een boek dat me heel positief heeft verrast. Jansen vertelt het verhaal van twee gewone, herkenbare jongens die allebei op een andere manier met een duister kantje van de mens worden geconfronteerd. Ze moeten vechten voor hun leven en raken verstrikt in en web van leugens, geweld en criminaliteit.

Thiemo is vanaf de eerste kennismaking een fijn hoofdpersonage om te volgen. Hij is herkenbaar en vertoont gedrag dat hem als tiener realistisch maakt: houdt van gamen en wil graag ergens bij horen.  Vooral dat laatste is belangrijk in dit verhaal, maar is naar mijn gevoel ook iets dat altijd heel hard heeft geleefd bij jongeren en dat nog altijd doet. Je tijd op de middelbare school wordt gemaakt of gekraakt door de vriendschappen die je al dan niet aangaat en ook voor Thiemo bepaalt dat zijn leven. Hij wordt namelijk verliefd op de bijzondere Chimène, die een stuk ouder en knap is, waardoor hij opeens populair wordt op school. Zij heeft helaas minder goede bedoeling en maakt van zijn naïviteit gebruik om hem in de prostitutie te trekken. Ze is met andere woorden een lovergirl. Het thema rond prostitutie van minderjarigen is al vaker besproken in boeken, maar in de meeste gevallen maken we kennis met loverboys. Jansen geeft dit verhaal een andere draai en scoort daarmee zonder twijfel punten voor originaliteit, maar zorgt er ook voor dat de lezer zijn ogen opent en durft stilstaan bij het feit dat er voor dit soort criminaliteit misschien niet genoeg aandacht is.

Youssef komt in de handen van mensensmokkelaars terecht wanneer hij beroep op hen doet om de oversteek te maken naar Europa. We kennen allemaal de verhalen en beelden van vluchtelingen die in kleine bootjes proberen de zee over te steken in de hoop een beter leven te kunnen opbouwen in ons continent, maar Youssefs verhaal laat zien wat een ellende dat met zich mee kan brengen. Hij heeft de beste bedoeling en als lezer gun je het hem van harte, maar de mensensmokkelaars vragen in ruil voor hun diensten onmogelijke dingen.

Beide jongens zijn zo verschillend, zowel in karakter als in wat ze meemaken, maar tonen elk op hun eigen manier zo goed hoe verknipt de wereld soms in elkaar zit. Jansen schrijft een hard verhaal neer en verbloemt geen feiten, maar geef net daardoor een eerlijke kijk in het hoofd van twee slachtoffers. Boeiend is misschien niet het meest passende woord, maar het is wel belangrijk om stil te staan bij deze dingen die de dag van vandaag nog altijd gebeuren op onze planeet en bij de vele daders die hier ongestraft mee wegkomen.

Norman Jansen schreef met Een gemakkelijke prooi een pijnlijk verhaal over twee jongeren die elk slachtoffer worden van mensenhandelaars. Ze leggen de waarheid op tafel in deze roman die werd gebaseerd op waargebeurde feiten en trekken de lezer mee in hun verhaal. Als lezer hunker je naar het einde en hoop je op een goede afloop want niemand verdient het om dit mee te maken. Van begin tot einde zit je gevangen in dit verhaal dat zich zo ver en toch zo dichtbij afspeelt. Een absolute mustread.