De beller op lijn vier

De beller op lijn vier – J.D. Barker

Jordan Briggs is een van de bekendste radiosterren van New York. Ze presenteert een programma dat door miljoenen mensen wordt beluisterd, wat ze vooral te danken heeft aan haar ongezouten mening en af en toe brutale toon in interviews. Tijdens de uitzending kunnen luisteraars inbellen om met Jordan in gesprek te gaan over de thema’s die ze behandelt. Op een dag hangt Bernie aan de lijn, die haar uitdaagt een spelletje met hem te spelen. Jordan krijgt een keuze, een versie van This or that: Ubers of taxi’s. Ze kiest voor taxi’s, maar omdat ze nadien niets meer van Bernie verneemt, vergeet ze het spel al snel. Tot er vlak voor haar kantoorgebouw zeven taxi’s ontploffen en er verschillende slachtoffers vallen. De hulpdiensten rukken uit, maar voor iedereen de tijd krijgt te bekomen en Bernie op te sporen, hangt hij opnieuw aan de lijn. De klopjacht begint…

J.D. Barker is terug! Na het lezen van Horen zien zwijgen wist ik dat ik alles wil lezen wat hij schrijft want wauw! Dat boek overdonderde me enorm. Daarom was ik zeer benieuwd naar De beller op lijn vier. En ik kan al verklappen: het is weer een schot in de roos.

Aan de start van het verhaal had ik het wel even moeilijk met het hoofdpersonage en was ik bang dat ik dit boek misschien toch niet zo leuk zou vinden, ondanks alle positieve recensies die ik al voorbij zag komen. Jordan Briggs is een zeer aanwezige vrouw met een heel sterke mening waardoor het moeilijk wordt je volledig in te leven en mee te gaan in het verhaal. Daardoor blijft er een beetje afstand bestaan tussen de lezer en de karakters, maar Cole brengt daar verandering in. Barker vertelt dit verhaal vanuit twee perspectieven en de toevoeging van het perspectief van agent Cole zorgt ervoor dat je ondanks de ruige start met Jordan, toch verder wil! Het biedt een andere kijk op alle dingen die er gebeuren rond Bernie en hoe daar wordt op gereageerd buiten het kantoor van Jordan.

Naarmate het verhaal vordert, krijg je meer sympathie voor Jordan omdat je steeds meer informatie krijgt over haar achtergrond en persoonlijkheid. Daardoor is er ook meer begrip over waarom ze is wie ze is en ze laat zich ook van een andere kant zien. De hele spanningsopbouw in combinatie met de vlotte schrijfstijl van Barker maken dat je doorheen het boek vliegt! Je wil en moet verder want de cliffhangers stapelen zich op. Ik heb me vaak afgevraagd hoe iemand in staat is tot het bedenken van deze verhaallijnen want het zit geweldig in elkaar en is ingenieus uitgedacht, maar ergens maakt het me ook een beetje bang denk ik. Maar wauw, wat houd ik van de boeken van Barker!

Extra leuk: Barker sluit het boek af met een heel persoonlijk nawoord dat me erg raakte. Dat maakt dat ik nog net wat meer naar hem opkijk dan ik al deed. Ik ben klaar voor nog veel meer boeken van deze auteur!