Maandag de geheime dievengrot

Maandag: de geheime dievengrot – Ralph Lazar (Véronique)

Een saai leventje? Niet voor Dex Kandoe. Van zodra hij aan de ontbijtafel zat, ging het KB-15 rode zwaailicht aan om hem te waarschuwen dat er onheil op komst was. Gevaar onder de vorm van worstelschurken en een tweestaartige Duivelkat. Ook op school gaat de ellende gewoon door, tot hij een mysterieuze grot ontdekt. Lukt het Dex om deze ellendige dag tot een goed einde te brengen?

In mijn klas ben ik constant op zoek naar boekjes om iedereen aan het lezen te krijgen. Voor sommige kinderen is het een moeilijke opdracht om hen het ideale boekje voor te schotelen. Een graphic novel is dan meestal wel een schot in de roos. Reeksen zoals Dog Man, Rory de raaf, Evi en eenhoorn zijn boekjes die ik dan uit mijn boekenkast plukt. Nu ben ik blij dat ik deze reeksen kan aanvullen met de Totale waanzin-verhalen. Want ik ben zeker dat dit een reeks wordt die voor veel kinderen het ideale startersboek wordt.

Zoals de cover doet vermoeden, belooft het een spannend, opwindend en geheimzinnig verhaal te worden. Doe daar nog maar een mix van grapjes bij, zowel in de tekeningen als in de tekst en je hebt terug een succesboek voor de klas gevonden.

Tekeningen en tekst vullen elkaar aan. Met korte zinnen en een groot lettertype is dit het ideale vertrekpunt voor sommige kinderen. De zwart-wit tekeningen zijn eenvoudig, maar heel herkenbaar en kan je gemakkelijk natekenen. Ondanks dat de illustraties sober zijn, geven ze me toch het gevoel dat ik tijdens het lezen in een computerspelletje verzeild geraakt ben. Naast heel wat fantasie, komen er ook heel wat reële situaties in voor, waar de lezertjes zich volledig kunnen mee vereenzelvigen. De acties volgen elkaar heel snel op, waardoor ze gewoon heel nieuwsgierig naar de volgende pagina gaan kijken, om te ontdekken hoe alles verder verloopt. Hier en daar vond ik wel een moeilijk of onbestaand woord, maar de illustraties gaven dan verduidelijking.

Tijdens de jeugdboekenmaand met als thema helden en schurken was dit een ideaal moment om hem in de klas te promoten. Ik las één hoofdstuk uit Totale waanzin dat de kinderen tijdens de boekenwandeling konden beluisteren en bekijken. Een actie die niet zonder gevolgen was, want ook kinderen uit de andere klassen zijn het boekje reeds komen vragen om het te mogen lezen.