Honderd kamers – Maxime Paredis

Honderd kamers

Emma en haar zus Robin wonen met hun moeder in een groot landhuis. Wanneer Emma op een dag een oud dagboek terugvindt, slaat haar verbeelding op hol. Samen met haar zus probeert ze alle informatie over de eigenaar van het dagboek te achterhalen om zo te ontdekken wat er met hem of haar is gebeurd. Stilaan maar zeker ontdekken ze gruwelijke geheimen die hen leiden naar een verschrikkelijk verhaal…

Sofie verhuist met haar jonge gezin naar datzelfde prachtige landhuis in de bosrijke omgeving. De eerste dagen gaat alles goed, maar dan begint Sofie vreemde dingen te zien. Ook haar echtgenoot gedraagt zich anders. Beeldt ze zich het in of is er echt iets aan de hand?

Soms begin je aan een boek waar je op voorhand geen verwachtingen bij hebt omdat je er nog niets over gelezen hebt, de auteur niet kent en niet weet wat je kan verwachten. Voor mij was Honderd kamers exact zo een boek, maar ik ben helemaal omvergeblazen door deze sterke thriller die ik meteen tot één van mijn favorieten heb gekroond!

Vanaf de allereerste bladzijde voel je dat er een bijzondere sfeer hangt in en rond het enorme landhuis waar de zusjes wonen. Ze mogen in bepaalde kamers en delen van het huis niet komen van hun moeder, maar hun nieuwsgierigheid is vele malen sterker dan het verbod. Daarnaast gebeuren er rare dingen die zowel de personages als de lezer niet kunnen verklaren waardoor je al snel op het puntje van je stoel zit.

De auteur vertelt het verhaal afwisselend vanuit het perspectief van de zusjes en vanuit Sofie. Hierdoor krijg je als lezer informatie uit twee verschillende bronnen zonder dat je de draad met de andere lijn verliest. Beide verhalen komen naar het einde toe samen en passen op een meesterlijke manier in elkaar. Je bedenkt als lezer doorheen het verhaal meerdere theorieën, maar de waarheid onthul je pas op de laatste bladzijden van het boek. Daarnaast zorgt het einde voor heel wat vragen, waardoor het boek je ook na het lezen niet onmiddellijk loslaat.

Deze thriller bevat een steengoede opbouw, spanning vanaf de eerste bladzijden en hier en daar een vleugje mysterie waardoor het resultaat er absoluut mag zijn: een fantastisch boek dat door elke thrillerliefhebber verslonden zal worden en een plekje verdient in ieders boekenkast!