Dagboek van een lastpak

Dagboek van een lastpak – Virginy L. Sam & Marie-Anne Abesdris

Fenna laat de lezer graag meekijken in haar leven en dat doet ze in deze reeks aan de hand van haar dagboek. Ze vertelt over haar vervelend klasgenoten, haar bemoeizuchtige moeder die steeds door haar spullen neust en het woord ‘privacy’ duidelijk niet kent en haar vervelende kleine zusje, die ze met snoep of leuke spullen af en toe kan omkopen. Daarom heeft ze er haar roeping van gemaakt om een perfecte lastpak te worden én nodigt ze jou uit om je aan te sluiten bij de Vereniging van Lastpakken!

Dagboek van een lastpak is een absolute bestseller in Frankrijk en vanaf nu kunnen ook lezers uit Vlaanderen en Nederland kennismaken met het eerste deel in de reeks. Dit boek heeft alles om lezers vanaf ongeveer 10 jaar te kunnen bekoren.

Om te beginnen is er het hoofdpersonage zelf. Fenna is niet op haar mondje gevallen en werkt zichzelf daardoor af en toe in moeilijkheden. Dat maakt het af en toe grappig, zeker omdat ze soms heel bewust de grenzen van mensen (zoals haar moeder) opzoekt en daardoor in de problemen komt.

De grafische vormgeving van het verhaal geeft de lezer inderdaad het gevoel mee te lezen in Fenna’s dagboek. Tussen de tekst door vind je kleine illustraties, gekrabbel in de kantlijn, vlekken… Het lettertype is ook zo gekozen dat je het gevoel hebt met haar mee te lezen, al is het soms net niet perfect leesbaar en maakt het dat misschien iets moeilijker voor jonge lezers.

Drama is er alleszins genoeg, net als actie en spanning. Fenna haalt verschillende gebeurtenissen uit haar leven aan en wisselt voldoende af om het verhaal boeiend te houden. Zo vertelt ze een verhaal over haar kat, haar zusje, haar klasgenoten… De lezer krijgt hierdoor een zeer compleet beeld over Fenna’s leven waardoor ook jonge kinderen zich makkelijk in haar kunnen verplaatsen. En het kleine beetje liefdesdrama blijft natuurlijk niet uit!

Het taalgebruik was naar mijn gevoel soms net iets te moeilijk voor een tienjarige, maar dat maakt wel dat kinderen veel uit dit boek kunnen leren. Af en toe gaan ze misschien een klein beetje hulp kunnen gebruiken bij het begrijpen van woorden en passages, maar het zorgt ook wel voor een verrijking van hun taal, wat ik alleen maar toejuich.

Dagboek van een lastpak is deel één in een succesvolle Franse reeks die woord en beeld mooi weet te combineren tot een prettig geheel. Geschikt voor lezers vanaf tien jaar, die misschien hier en daar wat ondersteuning nodig hebben met de gebruikte woorden, maar die zonder twijfel zullen genieten van de fratsen die Fenna uitsteekt. Hopelijk mogen we ook in het Nederlands de andere delen verwachten.