Vertaald door Saskia Martens

Cookie haar leven gaat volgens haar voorlopig helemaal de foute kant uit. Klara, haar beste vriendin, gaat helemaal naar de andere kant van het land verhuizen. Blauwtje, het poesje dat ze zo leuk vond, wordt door de vervelendste jongen van de hele wereld aangekocht. Die vervelendste jongen blijkt dan ook nog eens een nieuwe jongen uit haar klas te worden, die naast haar moet zitten, die naast haar komt wonen…. Wat kan er nog meer fout gaan?

Sterke rode cover, die direct het superleuke wetenschappelijk project van Cookie weergeeft. Een hardcover die aanspreekt, aantoont dat het een grappig boek wordt, waar je misschien ook nog iets van bijleert.

Ik  ga het niet onder stoelen of banken stoppen. Ik had het een beetje moeilijk om door de eerste pagina’s van dit boek te gaan. Het verhaal, de doodles die nog veel tekst bevatten, maakten een beetje een wirwar in mijn hoofd. Iedere keer ik in het verhaal kwam, stond er een kleine tekening met extra uitleg bij, die mijn aandacht bij de verhaallijn terug naar af bracht. Maar ik heb nog nooit een boek naast me neergelegd en niet uitgelezen en nu dus ook niet. Kinderen kwamen me vragen wanneer het boek uit zou zijn? Toen heb ik maar eerlijk gezegd dat het niet zo vlotte .

Na de opmerking van Stella: Juf, misschien vind jij hem minder leuk, maar misschien vinden wij hem wel goed? Vanaf dat moment ben ik het boek anders gaan lezen. Ik heb de doodles aan de kant gelegd en ben op ieder blad eerst het verhaal gaan lezen. De doodles gaf ik pas aandacht na elke gelezen bladzijde. Dit maakte het voor mij een stuk aangenamer lezen. Het avontuur dat Cookie beleeft kan er eentje zijn dat ieder kind meemaakt. Je voelt dat het leven van Cookie ook een beetje een wirwar is van hilarische situaties. De spanning die zich bij elke situatie voordoet voel je wonderwel.

Het zouden zo de gebeurtenissen van iemand uit de klas kunnen zijn. Konnie Huq nam zowel het verhaal als de illustraties voor haar rekening. In de originele Engelse versie zijn er 3 boeken in de reeks avonturen van Cookie. Ik hoop dat Standaard Uitgeverij de vertaling van de andere boeken ook nog voor hun rekening zal nemen.