Hoe Jack leert springen – Cedric Vanhamme & Linda Strijkveen

Jack is een kleine kangoeroe met een groot probleem: hij kan niet zo hoog springen als alle andere kangoeroes en schaamt zich daarvoor. Want welke kangoeroe kan nu niet goed springen? Hij besluit om raad te gaan vragen bij zijn dierenvrienden die wel allemaal kunnen springen. Schaap, hert, leeuw… Ze geven hem allemaal een tip om heel erg hoog te kunnen springen. Lukt het Jack om als een echte kangoeroe de lucht in te springen?

Hoe Jack leert springen is een krachtig prentenboekje over zelfvertrouwen en durven geloven in jezelf en hoe dat in je leven een verschil kan maken.

De tekenstijl in het prentenboek is zeer eenvoudig. Ook het kleurenpalet is beperkt, maar dat maakt dat het boekje al bruikbaar is bij een zeer jonge lezer. Door de beperkte complexiteit in de voorstelling van de dieren biedt het tevens ook de mogelijkheid kinderen laten kennismaken met vormen en eenvoudige benamingen zoals schaap, leeuw en hert. Hoewel sommige tekeningen misschien wat meer details hadden kunnen hebben, vormen ze wel een mooi geheel en heeft de voorlezer niet al te veel tijd nodig om stil te staan bij elke bladzijde. Dit houdt de vaart in het verhaal.

Het verhaal zelf lijkt eenvoudig (Jack gaat hulp vragen voor zijn problemen en krijgt wat tips van andere dieren), maar bevat een diepere boodschap die mooi wordt aangereikt door het boek. Alle dieren geven Jack hun eigen tip mee, wat laat zien dat iedereen op een andere manier met problemen omgaat, maar ook dat meerdere benaderingen kunnen werken. Daarnaast is het vooral het vertrouwen dat Jack daardoor krijgt in zichzelf, maar ook de steun van de dieren die maakt dat hij toch aan zijn missie kan beginnen. Op deze manier laten de makers van het boek zien dat zelfvertrouwen al de helft van het werk is, maar dat ook de steun van anderen een grote duw in de rug kan zijn.

De jongste lezers zullen deze boodschap er misschien niet uit kunnen halen, maar kunnen genieten van het verhaaltje over een klein kangoeroe. Oudere kinderen kunnen met behulp van de voorlezer samen op zoek naar de thema’s en daardoor mogelijks een interessant gesprek starten. Jack is een personage om iets van te leren!