Circe – Nell De Smedt

Fiona Caligue heeft geen bijzonder leven, allesbehalve eigenlijk. Ze behaalt gewone resultaten op school en heeft geen bijzondere vriendschappen. Maar dat laatste verandert drastisch wanneer ze op een onverwacht moment de bijzondere Circe ontmoet. Dit mysterieuze meisje dat zonder aankondiging verschijnt en weer verdwijnt brengt een sprankeltje licht in haar leven. Maar Fiona begint te beseffen dat alles in haar leven enkel bergafwaarts gaat sinds ze Circe heeft leren kennen. Heeft zij het wel goed met haar voor?

Circe werd geschreven door Nell De Smedt, die op dat moment net 16 jaar was. Een bijzondere prestatie en na het lezen van het boek denkt de lezer daar waarschijnlijk niet anders over.

Het boek nodigt meteen uit tot lezen bij het zien van de cover. Het meisje, dat met haar rug naar de lezer staat en lijkt te vervagen, roept meteen heel wat vragen op en schetst onmiddellijk de mysterieuze sfeer die tijdens het hele verhaal voelbaar is voor de lezer. De Smedt heeft een aangename schrijfstijl die vlot wegleest en ervoor zorgt dat het verhaal een aangenaam verteltempo aanneemt.

En dan gebeuren er dingen die de lezer niet verwacht en waardoor hij aan zichzelf begint te twijfelen. Wat is werkelijkheid en wat verbeelding? Wanneer deze grens lijkt te verspringen en je geen idee meer hebt of je je in iemands hoofd bevindt of dat alles echt gebeurt, begin je ook aan jezelf te twijfelen. En dat zorgt voor angstaanjagende momenten en gevoelens.

Naarmate het verhaal vordert wordt de scheidingslijn tussen realiteit en waanzin steeds dunner en waziger en raakt de lezer helemaal gevangen in een web van waanbeelden, leugens en bedrog. Doordat de lezer geen flauw idee meer heeft over wat echt is en wat niet, zit je zo diep in het verhaal dat je het absoluut uit wil lezen en het boek niet weg wil leggen.

De geloofwaardigheid slinkt een beetje wanneer de auteur de gruwel naar een hoogtepunt drijft en hierdoor neem je als lezer toch even afstand van het verhaal. Jammer, want je zit er zo diep in en zit zo kort op de huid van Fiona en Circe dat deze over the top gruwel toch even het tempo eruit haalt en de lezer uit het verhaal trekt.

Nell De Smedt schreef een bijzonder verhaal over de dunne scheidingslijn tussen realiteit en waanzin, over geloof en ongeloof en slaagt erin de lezer aan het twijfelen te maken. Circe is een boek dat zelfs na het lezen niet loslaat. Deze jonge auteur is nog tot veel in staat, hou haar in de gaten!