Blauwdruk van geluk – Petra Kruijt (Blogtour)

Navy, die liever Avy wordt genoemd, werd geboren op het witte doek. Letterlijk. Haar geboorte is door duizenden mensen bekeken aangezien haar moeder actrice is en zo ver ging voor de film dat ze net als haar personage in verwachting was. Avy werd dus beroemd nog voor ze haar eerste stapjes kon zetten, maar nu ze zelf een carrière op het witte doek wil, blijkt dat moeilijker dan gedacht. Het succes blijft uit tot ze dankzij haar schoonmaakwerk in het hotel in contact komt met Raoul. Hij is een jonge filmmaker en gescheiden vader, maar ziet een prachtige rol voor Avy in zijn eerste film. Hij gelooft in haar, maar is dat terecht?

Wat een heerlijke feelgood is Blauwdruk van geluk! De eerdere titels van Kruijt werden onlangs in een nieuw, modern jasje gestoken en deze cover sluit daar prachtig bij aan. Ik hou van die nieuwe stijl van de covers en ze passen nu zo prachtig samen!

In het begin heb je als lezer even tijd nodig om in het verhaal te komen. De schrijfstijl van de auteur is vrij uitgebreid en bevat veel details, waardoor je soms lange zinnen krijgt met veel beschrijvingen. Enerzijds zorgt dit ervoor dat je heel wat details moet verwerken, maar anderzijds maakt het ook dat alle personages en locaties heel visueel worden en realistisch zijn. Je bevindt je samen met Avy en Raoul in het hotel, je ziet Raoul spelen met zijn zoontje… Het zijn de kleine details die dit verhaal zo echt maken.

De dynamiek tussen Avy en Raoul ontstaat heel natuurlijk en dat maakt dat je hen graag volgt. Een van de dingen die me het meest hebben geraakt in dit boek is sowieso de liefde van Raoul voor zijn zoontje, maar ook de liefde en vanzelfsprekendheid waarmee Avy haar job doet. Ze lijkt dan geen droombaan te hebben (ze is namelijk schoonmaakster in een hotel), maar ze haalt uit heel veel kleine dingen haar dagelijkse portie geluk, zoals een goed gesprek met haar baas, een mooie kamer, tevreden klanten, en het is die dankbaarheid die je als lezer doet beseffen dat we allemaal blij mogen zijn met wat we hebben. Niets is vanzelfsprekend en dat toont Avy op een mooie manier.

Blauwdruk van geluk is als een lekker warme jas die je perfect past, als een warme chocolademelk en een dekentje op de bank tijdens herfstweer of als een stralende blauwe hemel op een lentedag: alles wat je op dit moment nodig hebt. Het is een heerlijke feelgood die dicht bij de realiteit blijft en daar al zijn kracht uit haalt.