In de sterren – Minnie Darke (Valérie)

Justine is een boogschutter en een echte pietje-precies als het op spelling aankomt. Ze werkt als redactie-assistent voor het tijdschrift ‘Alexandria Park Star’. Nu ja, redactieslaafje is eigenlijk toepasselijker. Op een dag loopt ze haar vroegere beste vriend en jeugdliefde Nick tegen het lijf. Nick blijkt een grote fan te zijn van Leo Thornbury, de professionele astronoom die de horoscopen opstelt voor de Alexandria Park Star. Hij was als kind al gefascineerd door astronomie, en laat belangrijke beslissingen in zijn leven vaak afhangen van zijn horoscoop. Nick droomt er al heel zijn leven van om door te breken als acteur, maar tot nog toe raakte hij niet verder dan amateurgezelschappen. Maar de ontmoeting met Nick bezorgt Justine opnieuw kriebels in haar buik, waardoor ze besluit om Nick een duwtje in de goede richting te geven en de horoscoop van waterman aan te passen. Niemand zou de aanpassingen merken. Leo Thornbury typte de horoscopen nog op een oude schrijfmachine, woonde ergens op een afgelegen eiland, en las daardoor nooit zijn eigen rubriek in de Alexandria Park Star.
En wat kon er nu misgaan, het was maar iets eenmaligs, toch…?

In de sterren is een boek over beslissingen nemen. Het doet ons stilstaan bij en nadenken over de manier waarop we dat doen. Beslissingen zijn er altijd en overal. Ze zitten in hele kleine en eenvoudige dingen: welk beleg je op je boterham wil, en of je er thee of koffie bij wil drinken. Maar ze kunnen ook toekomstbepalend zijn of je hele leven op zijn kop zetten.
We maken allemaal goede en slechte beslissingen zodat we er iets uit zouden leren.

Het ogenschijnlijk onschuldige ingrijpen van Justine heeft uiteraard niet enkel invloed op Nick, maar op alle watermannen die de horoscoop lezen en er zich op baseren. Het leuke aan dit boek is dat Minnie Darke je ook laat kennismaken met die verschillende watermannen door middel van een tweede verhaallijn. Aan de hand van korte hoofdstukjes komen deze randpersonages vroeg of laat en op allerlei manieren uiteindelijk allemaal in het hoofdverhaal terecht. Dat vond ik echt een slimme zet van Minnie Darke! Het geeft net dat grappige, spannende, aangrijpende of absurde tikkeltje extra aan het verhaal. Darke knoopt hierbij netjes alle eindjes weer aan elkaar.

Zelfs al vind je horoscopen maar niets en hou je niet van zweverig gedoe, elke romantische ziel zal toch van dit boek kunnen genieten. Niet stiekem tijdens het lezen je horoscoop raadplegen hoor! (Al goed, ik beken! Ik heb het ook gedaan!) 😉