Blanco

Blanco – Darline Degheldere (Blogtour)

Blanco

Amanda ontwaakt uit haar coma en kan zich niets meer herinneren. Tenminste, van de afgelopen vijfentwintig jaar van haar leven. Alles daarvoor is nog steeds heel duidelijk, maar ze herinnert zich niet waar ze nu woont, wat ze op dit moment doet, wie de belangrijke personen in haar leven zijn… De dokters raden haar aan geluiden, geuren en smaken te blijven uitproberen want elke prikkel kan ervoor zorgen dat ze zich dingen herinnert. Maar lange tijd leidt dat nergens toe, tot Amanda stilaan in staat lijkt stukje bij beetje haar verleden in elkaar te puzzelen. Maar tijdens het zoeken naar herinneringen ontvangt ze vreemde boodschappen die ze niet kan plaatsen, maar de dreigende toon zegt genoeg. Wanneer de betekenis van de woorden eindelijk tot haar doordringen, kan ze enkel maar hopen dat ze niet te laat is…

Dit is het eerste boek dat ik gelezen heb van Darline Degheldere maar het smaakt zonder twijfel naar meer! Blanco heeft alles wat een goede psychologische thriller moet bevatten: sterke personages die de lezer intrigeren, veel open gaten in de puzzel die je niet kan oplossen en een plot dat pas helemaal aan het einde in elkaar valt. Je blijft als lezer enorm lang in het duister tasten, net als Amanda, en ik vind het fijn om nog eens een thriller te lezen waarbij de lezer evenveel (of even weinig) weet als het hoofdpersonage. Geen informatievoorsprong of -achterstand, maar heerlijk samen met Amanda op onderzoek uitgaan en proberen te achterhalen wat er precies is gebeurd.

De hoofdstukken zijn relatief kort en Degheldere gebruikt een strakke, vlotte schrijfstijl waardoor je door het boek heen vliegt. Je zit op het puntje van je stoel en denkt elke keer: nog één hoofdstuk dan? Maar dat worden er gauw twee, drie, vier… Tot je het boek dichtslaat na de allerlaatste bladzijde.

Het fijne aan het vertelperspectief in Blanco is de afwisseling tussen wat er nu gebeurt en de gaten die Amanda probeert te dichten over de afgelopen vijfentwintig jaar. Pas helemaal aan het einde komen al die pistes samen en besef je hoe het verhaal in elkaar zit. De combinatie van de cover, de titel, het binnenwerk en het verhaal maken van dit boek voor mij een mustread voor liefhebbers van psychologische thrillers. Verwacht geen uitgebreide scènes boordevol acties want dan blijf je op je honger zitten, zoals het hoort bij een goede psychologische thriller! Ik ben alvast benieuwd naar meer werk van Darline Degheldere en ga om te beginnen starten met De vijfde kamer!