Aquitanie land van water

Aquitanië: land van water – Eva Garcia Saenz de Urturi (Lisa)

Het is 1137 als de hertog van Aquitanië dood wordt teruggevonden in Compostella. Alles wijst erop dat het om een onnatuurlijke dood gaat en zijn dochter Eleonora wil haar vader wreken. Als erfgename van één van de rijkste regio’s van Frankrijk is ze een gewilde huwelijkskandidaat. Ze trouwt met Lodewijk VII, de zoon van de koning van Frankrijk, de man die ze verdenkt van de moord op haar vader. De koning sterft voor de huwelijkse plechtigheden volledig zijn afgerond. Dit onder gelijkaardige omstandigheden als Eleonora’s vader. Eleonora en Lodewijk VII zullen moeten samenwerken om erachter te komen wie de moord op hun vaders beraamde. Tientallen jaren voor de dood van de hertog van Aquitanië leefde een jongen samen met zijn vijf moeders, die hem achterlieten in een bos. De kleine jongen weet het echter te overleven en zal in zijn latere leven een belangrijke rol spelen in het bestuur van midden Europa.

Trouwe fans van de blog weten dat ik een tijdje terug de ‘Heren van de tijd’-trilogie las van dezelfde schrijfster en er helemaal weg van was. Toen ik hoorde dat er een nieuwe roman van Eva Garcia Saenz de Urturi uitkwam, was ik dan ook helemaal in mijn nopjes.

Aquitanië, land van water is een historische roman die Eleonora van Aquitanië volgt in de eerste jaren na haar vaders dood. Mijn grootste kritiek op dit boek is dat het te kort was. We volgen Eleonora in haar eerste jaren als koningin van Frankrijk. Na het boek te hebben uitgelezen wilde ik dolgraag weten hoe het verhaal verder ging en kon ik het niet laten om mijn eigen opzoekwerk te doen. Eleonora is een geweldig personage en historische figuur. Hoe ze erin slaagde om in die tijd als jonge vrouw de macht over een hertogdom te behouden, blijft me een raadsel. Maar ze wordt zeker niet als perfect voorgesteld. Haar filosofie was soms ‘het doel heiligt de middelen’. Ze deinsde er in de paar jaar dat we haar volgen niet voor terug om enkele twijfelachtige dingen te doen om haar doel te bereiken. Ik weet niet of Eva Garcia Saenz de Urturi van plan is om nog vervolgdelen te schrijven over het verdere leven van Eleonora van Aquitanië. Ik weet wel dat ik daar niks op tegen zou hebben.