Een toren van koe

Een toren van koe – Pieter van den Heuvel (Véronique)

Na het hilarische prentenboek De verhuisdieren is schrijver en illustrator Pieter van den Heuvel niet aan zijn proefstuk toe. De ganse wei gaat meehelpen als ze horen dat de koeien een toren gaan bouwen van… “koeien”.  Alle koeien van de boerderij doen mee. Algauw wordt het veel te moeilijk om op elkaars rug te klimmen. Dus gaan ze hulp zoeken als die toren te hoog wordt. Touwen, liftvorken, takelwagens… je kan het nog zo gek niet bedenken wie er allemaal te hulp komt om die toren zo hoog mogelijk te maken. Tot wanneer de boer op de wei arriveert. Dan is het plezier voorbij. Met zijn allen beginnen ze terug aan de afdaling. Denk je dat alle koeien veilig terug naar beneden kwamen? Zou de boer nog een koe missen?

Pieter van den Heuvel heeft met zijn nieuw prentenboek wederom een prachtig, hilarisch verhaal geschreven en geïllustreerd. Reeds vanop de harde kaft kan je al zien dat men bij het maken van dit boek oog voor detail had. Kleurrijke vogels vliegen door de wolken met in het midden alvast vier koeien die ook door die lucht zoeven. Sommigen van hen hebben zelfs nog gras in hun muil. Die gekleurde vogels vliegen allemaal dezelfde richting uit, samen met het vliegtuig die ook de kaft doorkliefd. Ook de grootte van de kaft is ideaal. Zo kan je tijdens het voorlezen handig de kinderen erbij betrekken om de tekeningen te tonen.

Binnenin het boek blijft Pieter heel veel oog hebben voor detail bij zijn tekeningen met grappige en hilarische momenten om samen van te genieten.  Wormpjes, vliegjes, spinnenwebben krijgen naast de koeien ook hun deel in het verhaal. De kleuren zijn ook prachtig gekozen. De tekst is miniem, maar omdat hij in rijm geschreven is, krijg een prachtige interactie tijdens het voorlezen. Als je meeleest met je beginnende lezer kunnen ook zij meegenieten van dit grappige verhaal. En ik durf bijna met zekerheid zeggen dat ze nadien dit boek alleen zullen oppakken om zelf aan een leesbeurt te beginnen.