Alles wat was – Stine Jensen

Alles wat was
Illustrator: Marijke Klompmaker

Stine Jensen is filosoof, schrijver en programmamaker en brengt met Alles wat was een filosofisch boek op de markt over verdriet, rouwen en afscheid nemen. Afscheid nemen bestaat in alle vormen en maten: van een persoon, een dier, een plek… Iedereen krijgt er ooit mee te maken, in welke vorm dan ook. Maar hoe ga je daarmee om? Is het normaal om verdrietig te zijn? Jensen probeert met dit boek kinderen bewust te maken van hun gevoelens en een veilige plek te creëren waar praten kan en mag. Daarnaast reikt ze handvaten aan voor kinderen en ouders over hoe ze over verdriet kunnen praten of andere manieren om ermee om te gaan.

Verdriet is als de golfbeweging van de zee. Soms overspoelt die je en dan weer trekt die zich terug. Soms zijn de golven hoger dan anders en stormt het zelfs. Dan is het fijn als er iemand in de buurt is die ervoor zorgt dat je niet helemaal kopje-onder gaat.’ (pagina 21)

Alles wat was is een boek over alle soorten afscheid: de dood, ouders die gaan scheiden, moeten verhuizen, afstand doen van spullen, opgroeien… Stine Jensen belicht al deze verschillende vormen zonder te oordelen over hoe makkelijk of moeilijk elke vorm van afscheid mag zijn. Ze legt op kinderniveau uit wat het betekent om van iets of iemand afscheid te nemen en laat doorheen het boek ook regelmatig kinderen aan het woord. Hierdoor wordt het makkelijker voor kinderen om te begrijpen dat afscheid bij iedereen een ander gevoel kan opwekken en dat elke kijk op afscheid oké is. Dit is ook een leermoment, zowel voor kinderen als voor ouders, omdat je kan stilstaan bij verschillende soorten reacties die misschien je vriendje of jouw kind vertoont op een bepaald afscheid.

Doorheen het boek laat Jensen veel ruimte voor gesprek. Zo voorziet ze regelmatig een vraag voor de lezer waarover hij of zij kan nadenken om samen met ouders of vriendjes over kan praten. Daarnaast bevat het boek ook tips die je handvaten aanreiken als je zelf niet zo goed weet hoe je met afscheid om kan gaan. Altijd waardevol om een nieuwe manier te ontdekken als je vastloopt in je rouwproces.

Alles wat was biedt voor zowel kinderen als hun ouders duidelijke inzichten in afscheid nemen. Het biedt voldoende ruimte voor gesprek en tips die kunnen helpen door een proces van afscheid nemen te komen. Het is op maat geschreven van kinderen zodat ook zij begrijpen wat er precies kan gebeuren als je voor een afscheid wordt gezet. Dankzij de getuigenissen van leeftijdsgenootjes leren ze dat elk soort reactie oké is. Stine Jensen biedt een mooi antwoord op de vraag hoe je precies om kan gaan met afscheid.