Ava en het gesponnen poezenweb – Marieke Poelmann (Valérie)

Ava is gek op poezen en zou niets liever willen dan een eigen kat, maar mama is er allergisch voor waardoor het niet kan. Op een morgen is Ava samen met haar broertje Leo op weg naar school als er een rode kater voor haar opduikt op het fietspad. De kat lijkt gewond te zijn aan een pootje waarop ze besluit om de dierenambulance te bellen. Nadat de kater naar het asiel gebracht is, worden Ava en Leo naar school gebracht, maar gedurende de rest van de dag kan Ava zich niet meer concentreren. Daar komt nog bij dat de vervelende pesterijen van Tommy, de grootste klier van de klas, haar voor het eerst echt in de problemen brengen. Vastberaden gaat ze echter na school opnieuw langs het asiel om te vragen hoe het met Scratch (die naam heeft ze voor hem bedacht) gaat. Ze mag Scratch nog niet zien, maar ze ontdekt wel dat het asiel voorleesnamiddagen organiseert voor de asieldieren waarop Ava zich meteen kandidaat stelt. Tijdens het voorlezen aan de katten merkt Ava dat het lijkt alsof Scratch haar iets duidelijk probeert te maken. Hij lijkt ook heel erg geïnteresseerd te zijn in Ava’s laptop… Stukje bij beetje komt Ava achter het bestaan van ‘het gesponnen poezenweb’, en ontdekt ze dat de asielkatten in groot gevaar verkeren! Hulp komt uit onverwachte hoek, maar zullen ze op tijd zijn om de katten te redden?

Om het op de manier van Marieke Poelmann te zeggen: een kattastisch jeugdboek! Een must have voor elke jonge poezenliefhebber!

Ik herkende mezelf meteen in Ava omdat ik als kind ook gek was op katten en er eveneens geen mocht houden. Pas toen ik dertien was, na heel lang zeuren en een paar compromissen later, kreeg ik dan toch een kat. Tot op de dag van vandaag is het één van de mooiste momenten uit mijn kindertijd. Mijn lieve Kattie is sinds kort in de poezenhemel, maar ik heb wel negentien jaar van haar gezelschap kunnen genieten; wat een voorrecht!

Jaarlijks belanden er duizenden katten in het asiel die een warm mandje zoeken. Poelmann schreef dit boek niet enkel omdat ze enorm van poezen houdt, maar ze maakte er haar missie van (Missie van het Gesponnen Poezenweb) om mensen warm te maken om een asieldier te adopteren. Ze baseerde het personage van Lola dan ook op haar eigen kat die afkomstig is uit het asiel en ook Lola heet.

Het boek is geschikt voor lezers vanaf negen jaar en bestaat uit korte hoofdstukken van een viertal bladzijden die afgewisseld worden met mooie zwart-wit tekeningen van Sophie Pluim. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Ava maar ook vanuit dat van de asielkatten. Als de katten aan het woord komen, gebruikt Marieke Poelmann een eigen taal (het Kats) die purrrrfect aansluit op het verhaal, en de beleving ervan nog versterkt!