Alleen – Barbara de Smedt

Julie leeft een onbezonnen leven: ze gaat van feestje naar feestje en duikt in bed met de ene onenightstand na de andere. Sinds de dood van haar moeder heeft ze zich ook op haar studie Dierengeneeskunde gestort. De enige constante in haar leven is Tom, haar ex. Wanneer Julie plots onverwacht zwanger blijkt te zijn, vindt ze bij hem de steun en rust die ze nodig heeft. Maar samen met die zwangerschap gebeuren er opeens vreemde dingen: geroep in het appartement boven hen, krassen op Toms auto en een verdwenen huisdier. Wanneer Julie op onverklaarbare wijze uit haar appartement verdwijnt op een warme zomerdag staat de politie voor een raadsel: is ze vertrokken omdat ze de druk niet meer aankon vlak voor de bevalling? Of is er meer aan de hand? Heeft Tom er iets mee te maken? Maar vooral: waar is ze?

Barbara De Smedt schreef eerder samen met Joke het prachtige boek Blauw onder het pseudoniem J.B. Ocean. Alleen is haar eerste thriller en smaakt onmiddellijk naar meer! Wat een steengoed thrillerdebuut is dit!

Alleen lijkt een enorm dik boek, maar laat je niet afschrikken. Het heeft een aangename bladspiegel, met een fijne lettergrootte en voldoende witruimte en dit in combinatie met de vlotte schrijfstijl van de Smedt zorgt ervoor dat je het boek bijna in één ruk uitleest. Ondanks dat je op voorhand al weet dat Julie gaat verdwijnen, is het verhaal vanaf de eerste bladzijde spannend. Je wacht op dat moment en volgt de gestage opbouw mee vanaf het puntje van je stoel.

Ook de dader en zijn motief zijn al snel bekend voor de lezer, waardoor je een informatievoorsprong hebt ten opzichte van de personages. Dat lijkt altijd een risico, maar in dit geval heeft het erg goed uitgepakt. De spanning wordt in dit verhaal des te groter omdat je vanuit drie perspectieven het verhaal kan volgen: Julie, de dader en ook Tom komen afwisselend aan het woord. Stukje bij beetje krijg je zo een heel compleet beeld over de geschiedenis en achtergrond van alle personages en dat maakt ook het psychologische aspect van dit boek zo interessant.

Het einde had ik niet verwacht. De Smedt zorgt, ondanks het feit dat de lezer heel veel weet over de personages en de motieven, toch voor een twist die je als lezer niet ziet aankomen. Daarnaast zorgt ze voor een mooie afsluiting waarmee het verhaal toch op een positieve manier eindigt.

Alleen is een steengoed thrillerdebuut dat ook de psychologische aspecten mooi aan bod laat komen. Barbara De Smedt bewijst hiermee dat ze niet alleen romans, maar ook thrillers de baas kan en ik ben nu al benieuwd naar een nieuw boek!