Zomer – Lis Lucassen (Hitte #3)

Audrey had alles waar elk meisje stiekem van droomt: dankzij een talentenjacht werd ze ontdekt en lag er een prachtige zangcarrière aan haar voeten. Maar wanneer ze problemen krijgt met haar stem, moet ze afhaken. Nu, vier jaar later, vindt Audrey dat het tijd is voor een comeback, maar de zenuwen en de druk blijven haar parten spelen. De enige vrienden die ze heeft en waar ze steeds vaker haar toevlucht tot zoekt zijn pillen. Tot Alec in beeld komt. Sinds hij weer op vrije voeten is, doet hij er alles aan die vrijheid te behouden. Maar op één avond gaat het zo grondig mis dat hij besluit te vluchten samen met Audrey. Maar kan je wegvluchten voor je verleden je inhaalt?

Net zoals de twee voorgaande boeken heeft Zomer alle elementen die nodig zijn om van dit boek een topper van formaat te maken, maar helaas duurt het hier langer voor de lezer in het verhaal zit. Hoewel er zeker voldoende thema’s met de nodige zwaarte worden aangehaald (drugs, verslaving, mishandeling…), blijft er een zekere afstand bestaan tussen de personages en de lezer. In grote mate wordt deze afstand gecreëerd door de achtergrond van Audrey. Haar sterrenstatus is ietwat cliché neergezet en heeft een iets minder grote link met de realiteit. Hierdoor blijft het lange tijd moeilijk voor de lezer om volledig op te gaan in Audrey.

Alec daarentegen is een prachtig hoofdpersonage en een toonbeeld van hoe iemands verleden die persoon bijna volledig kan veranderen, maar nooit voor de volle honderd procent want Alec blijft moeite hebben met het controleren van zijn woede. Door deze realistische inslag creëer je onmiddellijk een zeer diepe band met Alec en sluit de lezer hem meteen in zijn hart.

Naarmate het verhaal vordert, geraakt het sterrenverhaal van Audrey steeds meer en meer op de achtergrond verzeild en dat doet het verhaal duidelijk goed. De afstand tussen de lezer en Audrey slinkt drastisch en ook Audrey krijgt toegang tot het hart van de lezer. De chemie tussen Audrey en Alec is boeiend en vanaf dan ook elke bladzijde voelbaar en neemt de lezer mee in de innige band die tussen hen ontstaat.

Hoewel Zomer een ietwat stroef begin kent in vergelijking met de vorige boeken maakt de rest van het verhaal veel goed. Vooral de achtergrond van Alec en de levenslessen die hij eruit probeert te trekken, zorgen ervoor dat je als lezer dit personage meteen in je hart sluit.