De boekwinkel voor gebroken harten – Robert Hillman (Lisa)

Kan een gebeurtenis van twintig jaar geleden nog altijd een invloed hebben op het leven vandaag? Volgens Robert Hillman is het antwoord op deze vraag een volmondige JA! Met De boekwinkel voor gebroken harten vertelt hij één verhaal over de zovele Joden tijdens WOII. Het gaat hier dan wel om een werk van fictie, het blijft een belangrijk onderwerp dat zeker niet vergeten mag worden.

Tom Hope woont in Australië in de jaren 60 van de vorige eeuw. Hij bezit er een boerderij, waar hij alleen woont sinds zijn vrouw en stiefzoon hem hebben verlaten. Op een dag komt Hannah in zijn dorp wonen. Ze is totaal anders dan iedereen die Tom ooit heeft ontmoet. Ze draagt extravagante kleren en is verwonderd over alles in haar leven. Toch krijgt hij van zijn dorpsgenoten het advies om uit haar buurt te blijven, omdat ze een Jodin is en bovendien al een decennia ouder dan Tom. Dit houdt de twee geliefden echter niet tegen. Tom helpt Hannah een boekwinkel opzetten. Ook al is ze de enige in het dorp die leest. Wanneer Peter, de stiefzoon van Tom aan komt lopen, levert dit heel wat strubbelingen op voor het koppel. Hannah wil nooit meer voor een kind moeten zorgen sinds ze haar eigen zoon is kwijtgeraakt in Auschwitz.

Het boek is zeker een personage gedreven verhaal. Verwacht dus geen tempo. Het duurde me dan ook even voor ik helemaal mee was. Wanneer Tom en Hannah elkaar ontmoeten, begint het verhaal voor mij echt. De tegenstelling tussen de naïeve Tom, die zijn middelbare school niet heeft afgemaakt en de levenswijze Hannah is erg mooi neergeschreven. De twee mogen dan zo verschillend zijn, ze brengen toch het beste in elkaar naar boven. Doordat Hannah weigert te praten over haar verleden, ontstaan er verschillende communicatieproblemen. Ik vond het super dat Hannah de boeken wou verkopen die verbrand waren tijdens WOII. Op deze manier wilde ze haar steentje bijdragen om toch een deel van de horror die toen gebeurde ongedaan te maken. Verwacht je aan een verhaal van verlies, pijn, maar zeker ook nieuwe liefde en hoop in de toekomst.