Zij ik en de sterren

Zij, ik en de sterren – Simone Arts (Emy)

Prachtig en ontroerend verhaal over verlies

Stel je voor… Je zit in de brugklas en je krijgt te horen dat je een broertje of zusje krijgt. Daar zit je totaal niet op te wachten! Maar het feit is dat het baby’tje komen zal, en je moet er proberen het leuke van in te zien. Dit overkwam Vito, en Vito slaagde erin. Toen zijn zusje er eenmaal was, vond hij het geweldig om een zusje te helpen. Totdat het noodlot toesloeg en zijn zusje niet meer wakker werd. Dit sloeg als een bom in en Vito weet niet hoe hij hier mee om moet gaan, net zo min als zijn vader of moeder. Is hij zijn zusje verloren doordat hij haar eerst helemaal niet wilde? En hoe moet hij nu verder, nu het leven niet meer is zoals het was? Simone Arts geeft je een kijkje in het leven van Vito in Zij, ik en de sterren.

De lezer van dit boek kan zich perfect inleven in het leven van Vito. Doordat Arts het verhaal vanuit de ogen van Vito vertelt, kun je goed begrijpen waarom hij niet blij is met een broertje of zusje: zijn vader heeft namelijk ook een zus en die twee hebben totaal geen contact. Vito wil dat niet! Daarnaast gaat hij naar een spannende tijd van zijn leven: de overstap naar de middelbare school. Dat zijn allemaal punten waardoor Vito het heel moeilijk vindt om een zusje te krijgen.

Naast de moeite die Vito heeft met het feit dat hij een zusje krijgt, ervaart hij ook de moeilijkheden op school. Hij komt in een situatie met groepsdruk terecht, waarbij hij uiteindelijk vuurwerk in zijn kluisje moet leggen voor een ander. Dit alles doet hij om niet het pispaaltje van deze jongen te worden. Helaas moet iemand anders in de klas het wel ontgelden: Clemens, de jongen die Vito wel aardig vindt! Dat brengt Vito wel in een heel erg lastige positie.

In eerste instantie komt het goed met het leven van Vito. Hij is blij met zijn zusje en wil haar geen seconde met rust laten. Op school kan hij vrienden zijn met Clemens, maar tegelijkertijd ook met Gijs. Terry probeert hij te pleasen, zodat hij niet als pispaal gekozen wordt. Dat brengt hem wel in een positie waarbij hij moet liegen tegen Clemens. De lezer voelt de emotie bij deze stukken enorm, doordat Simone Arts het zo gevoelig kan schrijven. Je voelt de keuzestress die Vito krijgt en je hebt spontaan medelijden met hem.

Wanneer het helemaal verkeerd gaat thuis en Vito zijn zusje overlijdt, wordt het voor de lezer soms moeilijk om het droog te houden. Vito zijn moeder ligt alleen maar op bed en ook Vito krijgt het steeds lastiger. Als lezer wil je op deze momenten het boek inspringen om Vito door deze moeilijke tijd heen te helpen. Wederom is dit mooie gevoel te danken de fantastische schrijfwijze van Arts.

Simone Arts richt zich met Zij, ik en de sterren op de doelgroep 10 – 15 jaar. In het verhaal is dit ook erg goed te zien. Het taalgebruik is niet lastig en er worden zelfs gesprekken in toegevoegd. Gesprekken die op Whatsapp bijvoorbeeld plaats zouden kunnen vinden. Er worden weinig moeilijke woorden gebruikt in het verhaal. Hierdoor kan de lezer het ten alle tijden goed volgen.

Naast het maatschappelijke thema is er ook nog een ander thema wat door het hele boek naar voren komt: de ruimte. Vito is helemaal fan van de ruimte. In zijn kamer hangt een poster met de planeten rondom de zon. Hij kiest de naam van zijn zusje, wat als betekenis de zon heeft. Ook zijn eigen naam heeft een betekenis die past bij de ruimte: leven. Vito wil later als hij groot is astronoom worden, die doet natuurlijk ook onderzoek naar de sterren en het heelal. Uiteindelijk wordt dat samengevoegd in de titel: Zij, ik en de sterren. Uiteindelijk komt Kira tussen de sterren terecht. Prachtig, de overlap van dit thema!

Simone Arts is erin geslaagd een prachtig en ontroerend kinderboek neer te zetten. Op het ene moment komen de luchtige onderdelen aan bod en kun je als lezer lachen met wat er gebeurt. Op andere momenten wordt het emotioneel en kun je het als lezer niet altijd even goed droog houden. Zij, ik en de sterren is zeker een aanrader!