Zeven zotgevallen zomer

Zeven zotgevallen: zomer – Bieke Vanlaeken

Zeven zotgevallen zomer
leeftijdscategories: ,
Illustrator: Kim Braekevelt

Zeven Zotgevallen heeft zin in een zalige zomer! Een zomer waarin alles mogelijk is! Ga aan kwal, reis mee met de zotste tent ooit én ontdek welk ijsje het snelst is! Krijg je het te warm bij het lezen van deze crazy verhaaltjes? Geen nood! De warmweerbrandweer staat paraat!

Dit nieuwe boekje in de reeks Zeven Zotgevallen is ondertussen al het derde deel en dus ook het derde seizoen. Eerder maakten we kennis met de verhalen uit de winter en de lente en nu is er ook de zomer! Ik moet toegeven dat ik deze verhaaltjes leuker vond dan de lentevariant, omdat de thema’s sprekender zijn en de verhalen beter op het beoogde seizoen aansluiten.

Net als in de vorige boekjes zorgde Kim Braekevelt voor de illustraties bij de verhalen. In heldere, zomerse kleuren zorgt ze ervoor dat bepaalde elementen extra onder de aandacht worden gebracht en dat de bladzijden worden opgefleurd. Iets wat het geheel zeker ten goede komt. Wat ik wel jammer vind, is dat de auteursnaam en de naam van de illustrator op de kaft niet zo goed zichtbaar zijn. Dit had misschien beter gekund. Dat gezegd zijnde, is het weer overduidelijk wat een rijke, onuitputbare fantasie Vanlaeken heeft. De verhalen bevatten veel dingen die kinderen kennen, zoals een parasol, zweten door de warmte, ijsjes… Maar in de verhalen zijn ze net een tikkeltje anders of kunnen de alledaagse voorwerpen net iets meer. Daarnaast speelt de auteur met taal, wat ik erg stimulerend vind voor de doelgroep en hun taalkennis en liefde voor woorden.

Je kan de boekjes voorlezen aan kinderen van ongeveer 6 jaar of ze zelf laten lezen vanaf ongeveer 8 jaar. De verhaaltjes zijn allemaal op rijm, wat het prima voorleesmateriaal maakt, maar ook een fijn ritme creëert als de kinderen zelf aan het lezen gaan.

Deze nieuwe Zeven Zotgevallen is (voorlopig) mijn favoriet. Het boekje blijft prijzig, maar zorgt wel voor zomers vermaak in de vorm van enkele fijne verhalen op rijm die je meteen een zomers gevoel geven. Aftellen naar de herfst!