Help ik heb een vader

Help, ik heb een vader! – Kaat De Kock

Na Help, ik ben verliefd en Help, ik heb vakantie is er nu eindelijk ook het derde een laatste deel in de trilogie: Help, ik heb een vader!

De cover geeft het al een beetje weg (dus lees heel snel eerst de andere twee delen!), maar in dit derde boek is het dan eindelijk toch zover: Sven, de turnleraar van Charlie, trekt bij hen in omdat Charlies mama en meester Sven verliefd zijn op elkaar. Charlie vindt het verschrikkelijk want wie wil er nu met de turnleraar in hetzelfde huis wonen? En dat is nog niet alles! Ze zit in het laatste jaar van de lagere school en tot overmaat van ramp is het niet zeker dat ze volgend jaar nog bij haar vriendinnen op school zit. Gelukkig is er nog Hakim, haar geweldige vriendje, maar die moet binnenkort ook weer verhuizen… Kan Charlie ervoor zorgen dat alles toch nog goedkomt?

Ik vind het echt heel jammer dat er met dit derde boek een einde komt aan de reeks. De avonturen van Charlie hadden, in de vorige boeken en in dit deel opnieuw steeds een fijn evenwicht tussen humor, realisme en voldoende ruimte voor fantasy. Ik ben er zeker van dat jonge lezers (vanaf 10 jaar) en zeker de meisjes (dankzij de roddels, drama en de liefde) van deze boeken zullen genieten! Goede tip voor de zomervakantie!

Als je andere boeken van Kaat De Kock hebt gelezen (haar YA’s bij Clavis of feelgoods bij Hamley Books bijvoorbeeld), zal je zeker har stijl herkennen in dit boek. Ondanks dat het een heel ander doelpubliek heeft, zie je die droge humor en mopjes tussen de regels door zeker terug in dit verhaal. Ik geniet met volle teugen van de humor van De Kock en ben blij te kunnen concluderen dat die ook hier aanwezig was.

Het is een typisch meidenverhaal binnen de doelgroep: ruzie tussen de vriendinnen (inclusief veel drama), liefde op alle fronten, nog wat meer drama (door de overschakeling naar het middelbaar)… En ik kan me zo voorstellen dat ik hier als tienjarige enorm van zou genoten hebben. Al die elementen samen maken dat het verhaal af en toe een beetje voorspelbaar wordt, maar dat stoort de lezer eigenlijk niet. Het begin van elk hoofdstuk wordt trouwens aangevuld met een illustratie van Chrostin. Haar typische stijl geeft de personages op een heel fijne manier vorm!

Help, ik heb een vader! is een geslaagd derde en laatste deel in de reeks rond Charlie, die voor mij gerust nog wat langer had mogen duren. Ik heb genoten van de grappige schrijfstijl van de auteur en het drama in Charlies leven, ondanks de kleine voorspelbaarheden doorheen het verhaal. Perfect leesvoer voor lezers vanaf ongeveer 10 jaar!