Zeven zotgevallen

Zeven Zotgevallen – Bieke Vanlaeken (Blogtour)

Bieke Vanlaeken is voor mij ondertussen geen onbekende meer. Ze schreef eerder de boeken Helena en De Nerd Academy, beide heel mooie boeken die uitblinken door hun originaliteit. Daarom vond ik het erg leuk dat ik werd gevraagd om mee te lezen met de blogtour voor Zeven Zotgevallen, het eerste kinderboek van deze auteur, met illustraties!

In Zeven Zotgevallen vind je zeven korte verhalen met een winters thema. Je kan de verhalen voorlezen aan kinderen vanaf ongeveer 6 jaar. Willen ze liever zelf aan de slag met het boekje? Dan kan dat vanaf een jaar of 8/9. Maak kennis met Felix en Alice en hun droevige sneeuwman, twee bijzondere kerstballen, Jack en zijn speciale missie, Remus het rendier, twee pantoffels Pippa en Paula, slee Lila Luge en ook Maurice en het wonder dat sneeuw heet. Elk verhaaltje telt drie bladzijden en wordt vergezeld door enkele illustraties.

Zoals je merkt aan de korte inhoud, kent de verbeelding van Vanlaeken geen grenzen. Dat is tot nu toe altijd een van de krachtigste elementen in haar boeken en verhalen geweest en dat is hier niet anders. Kinderen houden van die fantasie, van dat onbegrensd kunnen denken en fantaseren en gaan daardoor zeker genieten van deze verhaaltjes. Door de beperkte lengte (drie bladzijden) van elk verhaal zijn ze perfect geschikt om tijdens de kerstvakantie elke ochtend te lezen bij de kerstboom of ’s avonds in bed voor het slapengaan als het buiten kouder wordt. Want ze horen natuurlijk wel echt bij de winter!

Een ander leuk element aan dit boek waar de kinderen ook van zullen genieten, is het feit dat alle verhalen op rijm zijn geschreven. Dat maakt het voor de kinderen leuk om te volgen, maar ook voor jou als voorlezer aangenaam om ermee aan de slag te gaan. Je creëert er een natuurlijke cadans door in je vertelstijl en -tempo en weet meteen waar je klemtonen kan leggen. Daarnaast kan je het af toe, zeker met iets oudere kinderen, interactief maken door hen zelf het rijmpje te laten aanvullen en te laten raden. Maar dat moet natuurlijk niet.

Het kleine formaat, de schattige tekeningen en verhalen boordevol fantasie zorgen er samen voor dat Zeven Zotgevallen een uniek boekje is voor in de boekenkast. Geniet van de winterse sfeer door in de verhalen te duiken en fantaseer zoveel je wil dankzij de bijzondere personages van Vanlaeken. Ik was zelf niet van elk verhaal een even grote fan, maar dat kan de pret niet drukken want met in totaal zeven verhaaltjes, zit er voor ieder wat wils in!