Wis – De wereld zonder geschiedenis – Zazie Norden (blogtour)

Wis - De wereld zonder geschiedenis

Wanneer Kanita op de dag na de Wis ontwaakt, is ze zoals verwacht alles vergeten. Ze heeft enkel nog haar kennis, maar kent haar vriendinnen van ervoor niet meer en herinnert zich niets over haar ouders, die er gelukkig wel nog zijn omdat ze zich tijdens de Wis in hetzelfde huis bevonden. Hoewel ze zich niets zou mogen herinneren, heeft ze vreemde dromen: ze ziet vreemde lichtflitsen die ze niet kan verklaren. Wanneer er een jongen en meisje in het bos worden gevonden, blijkt het meisje haar te herkennen. Hoe kan dat? Wat is er misgegaan? Kan Kanita het geheim achter de Wis ontrafelen?

Auteur Zazie Norden is zelf nog heel erg jong (ze werd geboren in 1999) en debuteert met Wis. Ze laat meteen zien dat ze heel wat in huis heeft en dat ze een auteur is om in de gaten te houden. We gaan in de toekomst ongetwijfeld nog van haar horen.

De volledige plot van Wis is bijzonder origineel neergezet: elke zestig jaar wordt het geheugen van de mens gewist en herinneren ze zich niks meer. Niemand kan het verklaren, ze weten enkel dat het gebeurt. Samen met Kanita en haar (nieuwe) vriendinnen gaat de lezer mee op zoektocht naar het geheim en de verklaring van de Wis. De personages zijn aangenaam om te volgen. Kanita heeft een boeiend en herkenbaar karakter: ze is een echte doorzetter en wil absoluut het geheim ontrafelen. Haar vriendin Marie is nogal een flapuit en heerlijk direct, terwijl de mysterieuze Anna wat meer op de achtergrond blijft. Omdat ze allemaal zo sterk verschillen, blijft het fijn om hen te volgen en is er een realistische groepssfeer.

Ook de opbouw verloopt geleidelijk en op een aangenaam tempo. Stukje bij beetje kom je samen met de hoofdpersonages meer te weten en bouw je verder aan de puzzel. In schrijfstijl is de auteur duidelijk af en toe nog zoekende; sommige passages voelen te vertellend aan waardoor je de actie een beetje mist en het verhaal ook zijn vlotheid verliest. Daarnaast voelen sommige zinnen wat gemaakt aan, maar dat de auteur talent heeft, is duidelijk.

Naar het einde toe leek de auteur even de draad kwijt. Ik vond het een beetje vergezocht en ook totaal niet overeenkomen met de rest van het verhaal. De sfeer was anders, de personages veranderden en ik was de connectie kwijt. Alle losse eindjes werden daar op een hoopje gegooid en helaas gaf me dat niet de voldoening die de rest van het verhaal me wel gaf.

Wis – een wereld zonder geschiedenis is een bijzonder en origineel verhaal over het verliezen van je herinneringen, de kracht van vriendschap en doorzettingsvermogen. Zazie Norden schreef een heel mooi debuut. Jammer dat het einde niet aansloot bij de rest van het verhaal, maar ik ben ervan overtuigd dat de auteur nog van zich zal laten horen!