Wie denk je wel dat je bent – Kaat De Kock

Eva heeft geen idee wat haar overkomt als een man op straat haar gezicht probeert aan te raken, maar door de drukte rond de naderende toneelopvoering, haar job in de supermarkt en de ruzie met haar beste vriendin Jana vergeet ze het voorval. Voor even toch, maar wanneer de man opnieuw opduikt en opnieuw en opnieuw krijgt ze toch haar twijfels. Wie is hij? En waarom lijkt hij haar te achtervolgen? Ze besluit dat ze enkel een antwoord kan krijgen op haar vragen door de man aan te spreken. Maar wil ze de waarheid eigenlijk wel kennen?

Kaat De Kock schreef eerder enkele YA-titels, waaronder ChemieNiets om het lijf en Dromenvanger en daarnaast heeft ze ondertussen ook twee heerlijke chicklits op haar naam staan: Het is ingewikkeld en Daar gaat de bruid. Met Wie denk je wel dat je bent? besloot ze weer iets nieuws te proberen: een thriller voor young adults.

Wie denk je wel dat je bent begint luchtig en De Kock neemt de tijd hoofdpersonage Eva voor te stellen. De lezer maakt kennis met haar ouders, haar job en haar beste vriendin en daardoor voelt Eva al snel zeer vertrouwd aan. Hiermee verkleint de auteur de afstand tussen het hoofdpersonage en de lezer en dat blijkt uitermate van pas te komen in het vervolg. Door de vreemde man die Eva lijkt te volgen, sluipt de eerste spanning in het verhaal en doordat de lezer zo kort bij Eva staat, voel je de spanning en onderdrukte emoties zelf ook sterk.

Al snel voel je als lezer aan dat er heel wat dingen niet kloppen. Samen met Eva voel je de twijfel toeslaan: liegen haar ouders? Of is de man op straat echt gewoon een gekke psychopaat? Hoewel Eva op sommige vlakken ‘domme’ keuzes maakt, is haar gedrag zeker te rechtvaardigen en te begrijpen. Ze gaat niet meteen uit van het goede in de vreemde man, maar besluit hem wel een kans te geven en dat loopt helaas uit de hand.

Het tweede deel van het boek is ijzersterk neergezet en bewijst dat De Kock al het talent heeft om een goede thriller neer te zetten. Enerzijds voel je als lezer niets dan afschuw voor de gebeurtenissen die plaatsvinden, maar anderzijds voel je ook mee met de man die zelf ook een slachtoffer blijkt te zijn in plaats van enkel de schurk. Zijn acties zijn niet te verantwoorden of goed te praten, maar hij is enkel een product van zijn omgeving en dat zorgt voor verzachtende omstandigheden waardoor je als lezer stilstaat bij de morele waarde van goed en kwaad.

Kaat De Kock maakte een sterke indruk met haar eerste thriller voor young adults die enkel doet verlangen naar meer thrillers van haar hand! En als we haar mogen geloven, komen die er zeker aan!