Misschien is het anders? – David Yoon (Marloes)

Twee pandaberen in de dierentuin

Frank Li zit in zijn examenjaar en zal daarna doorstromen naar een universiteit. Tenminste; dat hoopt hij. Hij ziet zichzelf als Tussenpersoon; iets wat een zeer zware taak is. David Yoonvertelt het bijzondere verhaal van Frank Li in Misschien is het anders. De YA-roman belicht een bijzondere kant van de maatschappij: de kant van de kinderen van Koreaanse ouders, die opgroeien in Amerika. Zij laveren tussen de traditioneel Koreaanse gedachtegang van de ouders en de nieuwe Amerikaanse leefstijl. Dat leven blijkt niet altijd gemakkelijk.

Eens in de zoveel tijd ziet Frank Li andere Tussenpersonen. Zij ontmoeten elkaar wanneer hun ouders, allen Koreaans en traditioneel, met elkaar afspreken. Het is hét moment dat Frank Li geconfronteerd wordt met lotgenoten, want zo mag hij ze noemen. Het leven van Tussenpersonen is niet gemakkelijk. Frank Li’s zus Hanna is door haar ouders verstoten op het moment dat ze een relatie kreeg met een donkere jongen en ook voor Frank Li lijkt de toekomst uitgestippeld. Hij moet naar Harvard, moet trouwen met een Koreaans meisje – het liefst Joy uit de groep Tussenpersonen – en moet dealen met een traditionele vader en moeder. Joy heeft echter al een tijd een relatie met Wu en helaas wordt Frank verliefd op een ander: Brit. Brit is het typisch Amerikaanse meisje dat zijn ouders bij voorbaat al niet zullen zien zitten. Hem wacht hetzelfde pad als zus Hanna.

In Misschien is het anders wordt prachtig in beeld gebracht hoe een generatiekloof en de hang naar de oude cultuur vanuit de eerste generatie problemen voor de volgende generatie kunnen veroorzaken. Yoon legt de vinger precies op de zere plek als het gaat om het blootleggen van de situatie. Pijnlijk duidelijk wordt het feit dat jongeren die opgroeien in het nieuwe land, maar te dealen hebben met ouders uit het oude land, kunnen worstelen met problemen die je in eerste instantie niet op zullen vallen, maar die allerzins te verklaren zijn.

Gemakkelijk is het om daar een boek vol aantijgingen tegen de eerste generatie van te maken. Echter, dat is juist niet wat Yoon doet. Met de nodige humor en luchtigheid laat hij jongeren als Frank en Joy kijken naar de situatie. Wordt het daarmee makkelijker voor de jongen? Nee, absoluut niet. Als lezer heb je tot in je tenen door dat de personages een moeilijk leven hebben en dat er beslissingen worden gemaakt die je niet kunt begrijpen. Echter, het respect voor de oude cultuur van de ouders straalt van het verhaal af, waardoor je sommige gebeurtenissen, zoals de mysterieuze oplossing die Frank en Joy bedenken voor hun ‘liefdesprobleem’, op een of andere manier goed gaat keuren.

Helaas trekt Yoon deze sterke lijn niet door gedurende het hele verhaal. Halverwege, net wanneer de plot lijkt te verzanden in een simpel liefdesverhaal, voegt de auteur de ene naar de andere onvoorziene omslag toe. Het verhaal gaat – helaas – nog meer drama bevatten dan het al deed op basis van alleen de originele thematiek. Hoewel de plot zeker aantrekkelijk blijft, en je als lezer echt kunt genieten van de ontwikkelingen die op elkaar volgen, krijgt het totaalplaatje te maken met een overkill aan zware thema’s. Slechts het thema rondom de generatieproblemen had het hele boek kunnen dragen en juist dat thema raakt nu beetje bij beetje naar de achtergrond.

Desalniettemin is Misschien is het anders een enorme aanrader. De positieve verteltrant, de ludieke oplossingen die de jongeren voor hun problemen hebben en de toch wel interessante karaktertekeningen van Joy, Frank en vriend Q (allen nerds van de hoogste klasse) maken dat de roman in de driehonderd bladzijden geen moment verveelt. Yoon heeft duidelijk de aanzet gemaakt tot een breder begrip: hij schetst een wereld die tot nu toe slechts weinige malen aangeroerd werd.