De zaterdag van het onweer – Martine Glaser

Cassie is opgegroeid in een grote stad, maar wanneer haar moeder per se wil verhuizen naar een klein dorpje, verveelt ze zich dood. Ze haat het om zo ver van haar vriendinnen verwijderd te zijn en heeft geen enkele klik met haar nieuwe woonplaats. Daarnaast werkt ze in de plaatselijke supermarkt om een centje bij te verdienen, maar haar baas is vreselijk. Wanneer ze op een zaterdag naar huis fietst, hangt er onweer in de lucht. Onderweg wordt ze aangerand door vier jongens, onder wie de populaire Edwin de Backer, de zoon van de machtigste man in het dorp. Om aan hen te ontsnappen, klimt ze over het hek van de Borgerhof waar een bijzondere, teruggetrokken vrouw woont die niet deelneemt aan het sociale leven in het dorp. Er doen allerlei geruchten de ronde over Coba, maar wanneer Cassie in contact komt met de bijzondere vrouw, verandert haar leven volledig. De zaterdag van het onweer zet haar leven op zijn kop…

Ik las eerder van Martine Glaser Zie me, hoor me en Mij pak je niet en was erg onder de indruk van haar schrijfstijl en personages. Ook in dit boek zet ze ijzersterke personages neer, die erg herkenbaar zijn en daardoor dicht bij de lezer staan en anderzijds zorgt ze voor verschillende lagen en thematieken in het verhaal waardoor het over de hele lijn blijft boeien.

Aan het begin van het verhaal heeft Cassie het erg moeilijk: door de verhuis ligt ze erg in de knoop met zichzelf. Ze moet haar vertrouwde omgeving achterlaten en verhuist van een grote stad naar een klein dorp waar iedereen iedereen kent. Daarnaast heeft ze niet de beste band met haar moeder, die de verantwoordelijkheden als volwassenen ook niet op zich neemt. Hierdoor neemt Cassie ook die zorgen op zich (het betalen van de huur, de angst om hun huis te verliezen…) en neemt ze een baan bij de plaatselijke supermarkt, ondanks dat ze dat verschrikkelijk vindt. Wanneer ze Coba leert kennen, is ze in eerste instantie voorzichtig en teruggetrokken, maar haar relatie met Coba zorgt ervoor dat ze terug durft in geloven in een mooie afloop en ze bloeit helemaal open. De verandering die het hoofdpersonage op die manier meemaakt, is realistisch en voelbaar: ze groeit op van een onzeker meisje tot een jonge vrouw die stevig in haar schoenen staat en beslissingen durft nemen.

Hoewel de zaterdag van het onweer haar leven volledig op zijn kop zet, toont Cassie dat ze sterker is. De gebeurtenis verandert haar leven, maar er is veel meer gaande in het boek dan enkel deze verhaallijn. Ook het verleden van Coba, de familie van Cassie en opkomen voor jezelf komen sterk aan bod en vullen het verhaal mooi aan.

Martine Glaser schreef een zeer gelaagd boek met een prachtig hoofdpersonage dat durft opgroeien in de schaduw van de gebeurtenis die haar leven veranderde op de zaterdag van het onweer. De zaterdag van het onweer is zowel spannend als rakend en is geschikt voor jong en oud.