Wereldspionnen – James Ponti (Emy)

Wereldspionnen

Stoere spionnen van over de hele wereld!

Stel je voor dat je inbreekt in een belangrijk systeem in jouw land. Stel je voor dat je daarvoor opgepakt wordt. En stel je daarbij ook voor… dat er ineens een rare man voor je staat die zegt dat hij jouw advocaat moet worden. Alleen heeft hij geen opleiding tot advocaat gedaan. Hij heeft alleen veel films/series gezien die over advocaten gaan. En als het dan allemaal nog niet gek genoeg is vraagt hij je mee te gaan naar een heel ander land, om daar aan te sluiten bij zijn team met spionnen. Lastig hé om je dat voor te stellen? Toch overkomt dit de jonge Sara in dit boek. James Ponti heeft in Wereldspionnen, ga mee op geheime missie! dit bijzondere en spannende avontuur van Sara beschreven.

Ponti is erin geslaagd om de gesprekken op een dusdanige manier vorm te geven, zodat het lijkt alsof je er als lezer bij bent wanneer de hoofdpersonen in gesprek zijn. Het spionnenteam, de vorm waarin het het meeste aan bod komt gedurende het verhaal, bestaat uit vijf kinderen en twee volwassenen. Tijdens deze gesprekken zorgt Ponti ervoor dat je ook echt weet dat het vijf kinderen zijn. De gesprekken gaan namelijk niet alleen over een hoofdzaak. Nee, de bijzaken die alleen kinderen nuttig vinden om te benoemen, worden ook echt benoemd, zoals wanneer Kat de overeenkomst tussen de horeca in verschillende landen ontdekt. Zij benoemt daarbij ook even de belangrijkste recensie die een van de restaurants kreeg, waarin stond dat de Kebab bij die zaak echt fantastisch is!

Wat ook heel aantrekkelijk is in het verhaal van de Wereldspionnen, ga mee op geheime missie!, is dat er veel verwijzingen naar andere jeugdliteratuur gemaakt wordt. De wijze waarop hij de rechtzaak ´wint´ is eentje die mij heel erg bijgebleven is. De school en de directeur uit Mathilda, geschreven door Roald Dahl, zijn hierbij van heel groot belang. Ook krijgen de missies namen die komen uit de boeken van Roald Dahl, zoals Willy Wonka uit Sjakie en de Chocoladefabriek. Leuk voor de jonge lezer om deze (hele) bekende verhalen te herkennen in dit avontuurlijke boek!

James Ponti richt zich met Wereldspionnen, ga mee op geheime missie! tot de 9-jarige lezer. In sommige gevallen zouden hierbij wat moeilijkheden kunnen ontstaan, wanneer je kijkt naar het woordgebruik. Hoewel het heel levendig geschreven is, staan er soms ook woorden uit een andere taal in, zoals in het Frans. Ponti lost dit probleem op, door de kinderen in het boek uit te leggen wat deze woorden betekenen. Hierdoor is het voor de lezer weer heel goed te begrijpen!

Wat mij tijdens het lezen erg aansprak is dat Ponti ook ruimte geeft voor je eigen interpretatie van het verhaal. Zo wordt het uiterlijk van de (meeste) personages pas aan het einde van het verhaal zichtbaar. Ook bij de verschillende gebeurtenissen in het verhaal zorgt Ponti ervoor dat alleen de belangrijkste punten omschreven worden. De lezer mag verder zelf bedenken welke andere details er zijn, zoals welke kleur de muren van de kamer van Sara hebben bijvoorbeeld.

Alle personages hebben zo hun eigen verhaal. In Wereldspionnen, ga mee op geheime missie! is er ook ruimte om deze verhalen aan bod te laten komen. Eerst begint het heel anoniem door de leden van het spionnenteam allemaal een land als naam te geven, maar gedurende het boek kom je achter het verhaal van deze personages. De laatste pagina´s geven een soort paspoort weer waarbij je de belangrijkste punten van de personages nog eens op een rij ziet. Ook hiermee zorgt James Ponti ervoor dat het verhaal blijft boeien!

Wereldspionnen, ga mee op geheime missie! is hét boek voor een lezer die van veel avontuur en spannende acties houdt! Daarnaast is het een boek wat voor zowel meisjes als jongens heel leuk te lezen is. James Ponti zorgt ervoor dat het goed te lezen is voor de jonge lezer, maar zorgt er ook voor dat het voor oudere kinderen leuk is om te lezen. Kortom: het is een fantastisch leesboek, maar ook een geweldig voorleesboek!