Kleine Karels tekenclub

Kleine Karels tekenclub – Dav Pilkey (Véronique)

Vertaald door Tjibbe Veldkamp

Ben je fan van Dog Man? Dan ken je zeker ook kleine Karel. De minikat die hem overal vergezeld en ook alleen maar blij wordt als er rechtvaardig en eerlijk gehandeld wordt. Vanaf nu krijgt ook hij een eigen reeks. Hier worden ik en de kinderen in mijn klas alleen maar blij van. In zijn eerste boekje gaat hij in zijn nieuw opgerichte tekenclub tekenles geven aan kikkervisjes. Om echte kunstwerken tevoorschijn te toveren maken ze gebruik van allerlei verschillende materialen zoals potloden, klei en foto’s. De kikkervisjes gaan gekke verhalen schrijven over hun actiehelden en maken hierbij strips over tandenborstels, dino’s en dappere kikkers. Wil je te weten komen of ze met hun artistieke kunsten iedereen blij maken? Neem dan snel een kijkje in deze nieuwe serie.

Wie vertrouwd is met het werk van Dav Pilkey weet dat hij via graphic novels heel veel jongere kinderen aan het lezen krijgt. De Amerikaanse schrijver en illustrator heeft ADHD en dyslexie en kwam hierdoor zelf veel in de problemen in de klas. Hij was dus heel vaak te vinden in de gang waar hij zijn straf moest uitzitten. Maar juist daar kwamen zijn eerste ideeën en boeken tot leven. Hier kwamen de verhalen van Kapitein Onderbroek en Dog Man op papier te staan.

Het beeldverhaal van Kleine Karels tekenclub is net zoals zijn andere boeken gebundeld in een hardcover. Meerdere, kleurrijke, lachwekkende plaatjes versieren iedere pagina van dit boek. Het verhaal is terug heel grappig, een klein beetje chaotisch op sommige momenten. Maar met heel herkenbare situaties voor kinderen, die resulteren in dit hilarische verhaal. Meerder keren ben ik luidop in de lach geschoten. En het zijn juist die plezante momenten die kinderen aan het lezen krijgen.

De spreekballonen bevatten weinig tekst, mede omdat men gekozen heeft voor een groot lettertype. Hier en daar staat een moeilijk woord, maar omdat de tekeningen de tekst ondersteunen is dit geen probleem. Maar het werkt hier ook omgekeerd. In de tekeningen zelf wordt ook gebruik gemaakt van tekst, die dan de tekeningen bij staan.

Ik ben er zeker van dat niet alleen het leesplezier hier voorop zal staan, maar het zal zeker enkele kinderen gaan aanzetten om ook creatief aan de slag te gaan. Om zelf te gaan tekenen en strips te schrijven. Met maar één belangrijke les: maak iets waar je zelf blij van wordt.