Weet je nog – Virginie Grimaldi

Pauline heeft het leven dat ze zich altijd had voorgesteld: gelukkig getrouwd met de man van wie ze zielsveel houdt en hun lieve kleine man Jules. Maar dan neemt het leven een onverwachte wending: Ben houdt niet meer van haar. Als vijfendertigjarige blijft er weinig van haar zelfrespect over wanneer ze met haar zoontje terug bij haar ouders intrekt. Ze vraagt ze af waar het is misgegaan, maar weet zeker dat Ben zich vergist. En dat hij terugkomt, want wat zij hebben is pure liefde, toch? Ben houdt nog van haar en maakt een vreselijke vergissing. Maar Pauline zal alles op alles zetten hem te overtuigen terug te komen.

De Nederlandse versie van dit boek heeft een prachtige cover, maar de titel kan naar mijn gevoel toch niet op tegen de originele Franse titel: Le parfum du bonheur est plus fort sous la pluie. Vertaald zou dat als volgt klinken: de geur van geluk is sterker in de regen. En deze zin beschrijft krachtig het hele verhaal. Je beseft pas hoe gelukkig je bent en wat je hebt, als je het kwijt bent.

Grimaldi laat met dit verhaal vooral zien dat elke ruzie, elke dialoog en ook elk liefdesverhaal twee kanten en twee versies heeft. Pauline is nog steeds gek op Ben wanneer hij besluit hen te verlaten en wil hem terug. Maar Ben heeft zijn besluit genomen. Pauline krijgt de kans om hem te overtuigen door herinneringen die zij koestert neer te schrijven en aan Ben te bezorgen. Op deze manier krijgt de lezer een heel duidelijk beeld van de relatie zoals Pauline die aanvoelde en beleefde. Het is hartverscheurend om te zien hoeveel mooie herinneringen ze delen en hoe hard Pauline haar soulmate mist. De lezer heeft erg te doen met Pauline, totdat het perspectief van Ben om de hoek komt kijken.

Na de brieven van Pauline besluit Ben haar eraan te herinneren dat de relatie voor hem naar het einde toe heel anders aanvoelde en blijkt er heel veel te zijn gebeurt dat de onderlinge dynamiek tussen hen heeft veranderd. Hartverscheurend wat ze samen hebben meegemaakt en hoe dat hen uit elkaar heeft gedreven, maar langs de andere kant beschrijft de auteur elke emotie zo realistisch dat je in één seconde beseft waarom alles is misgegaan. Hoe hard je tijdens Paulines verhaal ook hoopte dat het goed kwam, hoe meer je achteraf begint te beseffen dat Ben wel degelijk een reden heeft om zich minder goed te voelen binnen de relatie.

Weet je nog is een pijnlijk, maar realistisch verhaal dat aantoont hoe hoop je in leven kan houden, maar ook hoe elk verhaal twee kanten heeft. De verandering die Pauline doorheen het verhaal meemaakt is hartverwarmend en ik zou de Pauline van in het begin van het verhaal zo graag omhelzen en zeggen dat alles goed komt. Dit boek raakt elke lezer, ook als je denkt van niet.