Koninginnen – Kendare Blake (Lore)

Koninginnen

Elke generatie wordt er een drieling geboren op het eiland Fennbirn. Deze drieling bestaat uit drie koninginnen die elk een bijzondere kracht bezitten. Zo is er Mirabella die met een simpele vingerknip een vuur kan laten ontstaan. Katherine kan het dodelijkste gif maken zonder er twee keer over na te denken. En hun zus Arsinoe kan met een simpele blik de mooiste bloemen laten bloeien en de wildste dieren temmen, dat is toch wat de geruchten zeggen. Helaas kan er maar één zus de kroon krijgen en zullen de zussen moeten vechten tot er maar één koningin meer over is.

Koninginnen is het eerste deel van een trilogie: Three dark crowns. Het boek is heel anders verlopen dan ik had verwacht. Aan de hand van de titel had ik eerder een verhaal verwacht zoals in de selectie serie. Ik ben heel blij dat ik het boek gelezen heb want zo een knaller wil je niet missen. Het boek zit vol met onverwachte wendingen. Het is een boek dat je niet zomaar kan wegleggen en dat ik dan ook super vlot vond lezen. Ik heb het boek in drie dagen verslonden.

De cover is perfect voor het boek. De afbeelding van de kroon spreekt voor zich, maar toch zitten er meer details in dan je op het eerste zicht zou denken. De bloemen staan voor Arsinoe haar gave en de donkere verbrande randen aan de kroon lijken me gericht op Mirabella haar vuurvingers. De rook rondom de kroon kan ook voor Mirabella haar gave staan, maar ook voor Katherine haar gif.

Het boek werd verteld uit meerdere perspectieven, voornamelijk uit de standpunten van de drie koninginnen. De titels van de verschillende hoofdstukken gaven aan over welke koningin het ging. Ik vond het niet altijd even makkelijk om te raden uit wie zijn perspectief ik aan het lezen was. De titels waren meestal de naam van de stad waar de koningin zich bevond of de naam van de familie waar ze bij woonde. Naarmate het boek vorderde en ik de schrijfstijl gewend was, ging dit al veel vlotter.

Het is een boek dat vol spanning en mysterie zit. Er gingen wel tientallen vragen door mijn hoofd. Wie heeft welke gave? Wat houdt de gave juist in? Gaan ze elkaar echt vermoorden? Wie is wie? In het begin is het heel veel informatie. Net zoals in elk boek is het even wennen en moet je de personages leren kennen.

Dit boek is er een dat me nog een tijdje gaat bijblijven want ik leefde met elke koningin mee en ben benieuwd wat er met hen gaat gebeuren in de volgende twee boeken, en voornamelijk, wie wordt er gekroond en wie staat er een vreselijke dood te wachten.