Wat de hulp weet

Wat de hulp weet – Freida McFadden

‘Kom niet in de logeerkamer.’ Er valt een schaduw op het gezicht van Douglas Garrick als hij met zijn vingertoppen de deur aanraakt. ‘Mijn vrouw… Ze is erg ziek.’ Terwijl hij me hun ongelooflijke penthouse laat zien, heb ik een vreselijk gevoel over de vrouw achter gesloten deuren. Maar ik kan niet het risico lopen deze baan te verliezen – niet als ik mijn donkerste geheim veilig wil houden… Het is moeilijk een werkgever te vinden die niet te veel vragen stelt over mijn verleden. Dus ik ben dankbaar dat de Garricks me op wonderbaarlijke wijze een baan hebben gegeven. Het is bijna perfect. Bíjna, want ik heb mevrouw Garrick nog steeds niet ontmoet. Ik weet zeker dat ik haar hoor huilen vanuit de logeerkamer. Als ik de was aan het doen ben, zie ik bloedvlekken rond de hals van haar witte nachthemden. En op een dag kan ik niet anders dan op de deur kloppen. Als die zachtjes openzwaait, verandert wat ik daarbinnen zie alles…

Lezers die graag in een thriller duiken kunnen de laatste maanden niet om Freida McFadden heen. Na De hulp, dat heel wat lovende recensies kreeg, verschenen ook Wat de hulp weet en De perfecte zoon. Die laatste titel is een volledig losstaand verhaal en Wat de hulp weet is het los te lezen vervolg op De hulp. In de zomer van 2024 verschijnt er ook een derde deel in deze reeks.

Het uitgangspunt van Wat de hulp weet is, net zoals in het eerste boek, vrij eenvoudig: soms is wat je ziet, niet wat je denkt te zien. Het verhaal is inderdaad perfect los te lezen, maar af en toe refereert Millie (het hoofdpersonage) naar wat er eerder is gebeurd, waardoor het toch boeiender is om eerst De hulp te lezen. In het begin denk je als lezer al vrij snel te weten waar het verhaal naartoe zal gaan; je denkt dat je doorhebt wat de geheime plotwending zal zijn en het zou best kunnen dat je deels juist bent, maar McFadden is een zeer goede thrillerauteur en zorgt na de eerste climax voor een tweede, totaal onverwachte gebeurtenis. De manier waarop ze het verhaal opbouwt, is meesterlijk en drijft de lezer vanaf de start naar het puntje van zijn stoel.

Wat de hulp weet is opnieuw een ijzersterke thriller van topauteur Freida McFadden die ervoor zorgt dat ik nu al uitkijk naar de zomer en de release van boek drie!