Voor jou

Voor jou – Francesca Pirrone

Voor jou
leeftijdscategories: ,

Eerder verscheen bij Clavis Books Graag gedaan, ook een boek waarin Varkentje de hoofdrol speelt en waarin vooral het thema dankbaar zijn aan bod komt. Op een heel fijne en begrijpbare manier (ook voor jongere kinderen) nam Varkentje in dat verhaal de lezer mee doorheen een avontuur dat laat merken wat een groot effect ‘alsjeblieft’ en ‘dankjewel’ kunnen hebben. In dit nieuwe boek gaat het over de kracht van delen.

Varkentje vindt tijdens het opruimen van de zolder allemaal bolletjes wol. Heerlijk, denkt hij, want als hij al zijn vriendjes een bolletje wol geeft, kunnen ze truien breien zodat ze samen buiten kunnen spelen in de sneeuw! Hij geeft ze allemaal een bolletje, maar als hij thuiskomt… heeft hij verkeerd geteld! Er blijft geen bolletje over voor zijn eigen trui! Wat nu?

Nu is er dus een nieuw boekje van Pirrone met een al even mooie boodschap. De stijl van de illustraties voelt zacht aan en neemt de lezer op een gezellige, rustige manier mee doorheen het verhaal. De kleuren van de bolletjes wol zijn iets feller, maar over het algemeen worden enkel rustige, zachte kleuren gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de boodschap op een fijne manier wordt aangeleverd. De schoonheid van het verhaal en de betekenis erachter komt door de tekeningen op een unieke manier naar voren.

Jonge lezertjes zullen zeker de hulp van een voorlezer nodig hebben, enerzijds om de woorden te kunnen begrijpen maar ook om nadien nog na te praten over de betekenis van het verhaal. Door er samen over in gesprek te kunnen gaan, kunnen ook jongere kinderen kennismaken met de boodschap van het verhaal, zonder dat het belerend hoeft over te komen. Door boeken als dit in te zetten, thuis en op school, kunnen we kinderen leren wat het effect is van delen op anderen en dat het ook altijd iets positiefs bij jezelf in beweging zet. Op die manier bouwen we samen bladzijde na bladzijde aan een wereld met meer begrip en liefde.

Voor jou van Francesca Pirrone is opnieuw een hartverwarmend boek met een mooie boodschap. Duik samen in dit verhaal over de kracht van delen en hoe dat ook jou kan verwarmen en ontdek dat er voor iedereen iets moois in schuilt. De zachte illustraties in combinatie met de beperkte hoeveelheid tekst maken dit boek perfect geschikt om meermaals uit de boekenkast te halen, thuis en in de klas. Ideaal om voor de te lezen voor jongere kinderen, maar ook nog om met jonge tieners samen door te bladeren.