Het zusje van

Het zusje van – Carlie van Tongeren

Het zusje van is de eerste shortie die verscheen bij Blossom Books. Ondertussen zijn er heel wat uitgevers die met dunnere boeken willen mikken op jongeren die niet graag lezen, maar bijvoorbeeld moeten voor school. Denk maar aan de novelles van Kluitman of de XS-reeks bij Best of YA. Bij Blossom Books hebben ze deze boeken shorties genoemd, maar de shorties zijn niet zo ‘short’ als je zou denken of als bij de andere uitgevers. Daardoor vind ik de term hier iets minder passend.

Liv heeft een normaal leven tot haar broer betrokken raakt bij een auto-ongeluk. Hij zat achter het stuur en een meisje uit hun school heeft het ongeluk niet overleefd. Sinds die dag is Liv niet gewoon Liv, maar het zusje van Alex, de jongen die Zoë doodreed. Haar vriendinnen negeren haar of reageren anders, ze wordt openlijk aangevallen door vrienden van Zoë en voelt zich niet meer welkom op school. Nochtans heeft ook zij het zwaar: Alex ligt in het ziekenhuis en moet zwaar revalideren en ook bij haar ouders kan ze niet terecht want zij proberen hun zaak te redden. Ondanks alles blijft Alex haar broer, maar kan Liv ooit weer meer zijn dan ‘het zusje van’?

Ik ben absoluut geen fan van de cover dus op basis daarvan zou ik het boek nooit hebben vastgenomen. Gelukkig las ik eerder al werk van Carlie van Tongeren, wat me wel aanzette om het boek te gaan lezen. Ik begrijp wat ze hebben willen doen, maar ik vind de kleuren nogal hard en de tekening beperkt. Maar don’t judge a book by its cover want als je het boek eenmaal gelezen hebt, ga je daar geen spijt van krijgen.

Het mooiste aan dit boek is hoe goed Carlie Liv heeft kunnen vatten op papier. Zij zit echt overal tussenin; langs de ene kant wil ze opkomen voor haar broer, die zeker niet met opzet het ongeluk heeft veroorzaakt. Anderzijds is hij natuurlijk wel de oorzaak van het feit dat Zoë er niet meer is. Daar moet Liv heel de tijd mee dealen en het maakt haar gek. Je leeft zo intens met haar mee. Dankzij de korte hoofdstukken en wisselend perspectief in combinatie met de vlotte schrijfstijl van Carlie van Tongeren lees je dit dunne boek snel uit! Je leest vooral vanuit het standpunt van Liv, maar heel af en toe volgen we ook Alex, wat ervoor zorgt dat dit boek zo anders is dan vele anderen. In plaats van de slachtoffers te volgen, zit je aan de andere kant. Er zitten enkele steengoede scènes in, bijvoorbeeld degene waarin Liv eindelijk voor zichzelf opkomt, die me nog lang zullen bijblijven.

Laat je niet afleiden door de cover, maar lees Het zusje van! Het is een prachtig boek dat de lezer raakt tot in het diepst van zijn ziel en een auto-ongeluk eens langs de andere kant laat zien. Wat doe je als je letterlijk tussen alles en iedereen in zit? Carlie van Tongeren blijft een auteur die ik zeker ga volgen!